Thursday, November 13, 2014

Musim Naik Pangkat! :p

Tak gemar saya mengapikan sesiapa hanya kerana pandangan saya seorang, tapi macam biasa, pandangan saya tetap di anggap menyalahi prinsip sebagai penjawat awam. Jika tak suka, boleh berhenti membaca dan buat perkara lain.

Kisah Amylia yang berhijrah ke agensi lain dan menambah 'gred' pada jawatan itu mendapat perhatian kawan-kawan, mungkin kerana perwatakan nya yang 'mudah tersenyum' dan menyapa menjadikan beliau di sukai orang, berlawanan dengan sifat saya yang selalu muncung dan menonong macam orang sombong! :p

Saya tidak begitu mengenalinya tapi sempat juga lah bertukar nombor telefon. :p

Menurutnya, 'saya dah berusaha hampir 8 tahun untuk jawatan di DBKL, tapi rezeki saya tiada di sini', dan saya pula menambah, 'Rezeki kita ada dimana-mana, jadi tak mengapalah'..

Walhal itu hanya kisah yang kita tahu, kisah Amylia mungkin tak sama dengan mereka yang tak sampai 10 tahun kerja tapi dah berkali-kali naik pangkat.

Nampak kan? Memang rezeki kita tak sama bila berada di satu tempat! :p 

Wednesday, October 15, 2014

DBKL dan Anda!

Boleh jadi anda seorang korporat, ahli perniagaan, jawatan utama sektor awam, atau anda hanya sebahagian dari penduduk bandar Kuala Lumpur. 

Anda juga mungkin adalah watak utama dalam pembangunan bandar dan luar bandar. Terlibat secara langsung dengan kontrak dan meneraju agensi yang berkaitan. 

Sebenarnya konsep sebagai pentadbir Dewan Bandaraya Kuala Lumpur adalah menyediakan perkhidmatan. Memberi keselesaan, memberi kemudahan, menyelia kerja yang melibatkan rupabentuk tanah, dinding, sungai, longkang, parit atau apa-apa sahaja harta mudah alih atau tidak alih. Atau apa-apa yang melekat di tanah. Sama ada atas atau bawah tanah. 

Dalam usaha menyedarkan tugas dan tanggungjawab itu, ada sebahagian atau kumpulan orang yang cuba mengambil kesempatan atas kepentingan awam. Tidak termasuk mereka yang merosakkan harta benda awam atau kerosakkan yang berpunca dari bencana dan kemalangan. Semua itu memerlukan kos. Walau hanya pokok bunga, hanya pasu bunga atau pagar, atau papantanda penunjuk arah. 

Pemerhatian saya, wargakota generasi baru tidak faham apa itu sampah dan perkhidmatan. Hinggakan sampah dan kekotoran pun mereka mengharap dan menyalahkan PBT. Walhal sampah dan kekotoran itu berpunca dari mereka sendiri. Begitu juga perkhidmatan lain, seperti keselesaan ruang awam seperti siar kaki dan kaki lima. Ruang yang disediakan itu adalah untuk keselesaan waga kota. Sebagai laluan  pejalan kaki, sebagai parking awam, sebagai ruang sementara untuk berteduh atau jadi tempat menunggu sebagai hentian awam lain. 

Cuba gambarkan bangunan, rumah kedai, restoran atau apa-apa premis wujud tanpa ada kaki lima dan siar kaki tersebut? Bayangkan setiap bangunan itu terus bersambung dengan jalanraya? Tempat letak kereta di jadikan ruang niaga, tiada sisi jalan untuk pejalan kaki, tiada kemudahan untuk menunggu bas dan teksi.

Akhirnya PBT jadi salah kerana mengambil tindakan terhadap pihak yang menyalahgunakan ruang awam ini. Mereka berdaftar juga sebagai pertubuhan yang sah. Mereka mencabar pula kuasa Dato Bandar dan penjawat awam lain. Dan lebih peliknya, ada sebahagian penjawat awam ini menyokong mereka. Dan pihak DBKL akur dengan tohmahan dan kritikan mereka sehingga menjatuhkan reputasi Jabatan Penguatkuasaan sebagai jabatan yang menguatkuasa undang-undang yang di perwakilkan. 

Atas alasan BUDIBICARA! 

Tuesday, October 14, 2014

Akta Budi Bicara WPKL 2015

Suatu Akta bagi menyusun semula dan menyatukan undang-undang berhubung dengan kerajaan tempatan.

Bahagian 1 Permulaan

1. Tajuk ringkas, pemakaian dan mula kuatkuasa.
(1) Akta ini boleh lah di gunapakai bagi semua PBT yang terlibat dan hanya terpakai bagi Malaysia Barat sahaja.

Seksyen 10. Seksyen ini boleh di guna pakai bagi kakitangan yang baru belajar-belajar nak guna budi bicara.

Seksyen 20, 30 & 40 pula boleh di gunakan bagi mereka yang bertugas secara berpasangan tidak kurang dari 2 atau 3 orang.

Seksyen 50, 100 & seterusnya akan terpakai hanya apabila berjaya menguasai seksyen yang di sebut sebelum. Manakala tindakan itu boleh jadi seorang atau lebih.

Keterangan Seksyen.

Kaedah ini terpakai sekiranya melibatkan tindakan yang berterusan atau secara berkala atau bermusim.

Manakala apabila tiba musim perayaan, seksyen tersebut adalah tidak sesuai melainkan penetapan itu di terangkan dengan seksyen berlainan dan tidak terpakai antara seksyen itu sama sekali.

Jika ada sesiapa yang percaya, anda tergolong dalam kumpulan yang tak boleh di bawa berbincang!

:p

Thursday, October 9, 2014

Penguatkuasa dan Kerjaya!

Yang menarik perhatian saya, dalam masa 5 bulan lagi kita akan ada Pengarah baru. Bukan saya nak mengadakan cerita atau sengaja buat cerita, tapi Pengarah sedia ada yang memaklumkan dalam perhimpunan yang lepas. Di tambah pula dengan sokongan cakap kawan yang berada di ibu pejabat DBKL. Saya terima berita bahawa permohonan bersara awal itu telah pun diluluskan.

Maka dengan sendirinya kita akan terfikir, siapa pula pengantinya, sama ada di kalangan penguatkuasa sendiri atau dari jabatan luar. Tapi secara logiknya, timbalan yang sedia ada akan memangku jawatan tersebut. Tak perlu saya sebut nama, kita sama-sama tahu. 

Saya baru wujud di jabatan ini 15 tahun, tak banyak benda yang saya tahu. Hanya saya suka mempertikai tentang jasa dan tempoh khidmat seseorang anggota penguatkuasa dan bentuk latihan yang sepatutnya penguatkuasa itu dapat. Contoh dari prospek kerjaya dan bimbingan kerjaya. Apa yang penguatkuasa boleh capai dalam tempoh perkhidmatan tertentu. 

Antara cadangan yang pernah saya anjurkan, untuk mengenali mereka yang dah lama berkhidmat, ribbon bar di dada kiri seorang penguatkuasa itu perlu setimpal dengan tempoh perkhidmatan. 
Antara tempoh yang saya syorkan adalah setiap 5, 10, 15, 20 dan 25 tahun. Setiap 5 tahun, jabatan akan mengiktiraf dengan anugerah perkhidmatan tersebut. Hanya 'ribbon bar' dan buah yang bernilai sekitar RM 80 ringgit. Dan jika selepas 25 tahun berkhidmat, akan ada 5 ribbon bar dan mungkin akan ada 1 ribbon bar Perkhidmatan Cemerlang, itu sudah memadai dan meletakkan maruah seorang penguatkuasa di tempat yang sewajarnya. Nilai 6 jenis ribbon bar tersebut sekitar RM 24 ringgit, dan jika nak buah sekali, dalam RM 400 ringgit. Itu nilai yang jabatan perlu sediakan atas jasa dan khidmat yang telah diberikan. 

Susah nak buat cadangan dan mendapat sokongan? Kuasa ketua jabatan sangat jelas dalam perkara tersebut. Malah, ketua jabatan boleh melantik sesiapa sahaja yang dia suka jika dia mahu. 

Pangkat? Saya rasa elok saya simpan saranan saya berkaitan pangkat. Dalam masa 5 bulan ni, macam-macam boleh jadi pada saya. :p 

Wasalam.. 

Wednesday, October 1, 2014

Pinjaman Perumahan! Masa depan! Keluarga!

Boleh jadi, ramai yang anggap beli rumah akan jadi perkara terakhir yang akan dibuat selepas berkahwin, beli kereta, beli superbike, atau beli rumah kedai atau aset hartanah yang lain. Saya juga tergolong yang tak beli rumah ketika muda, sebab ingat dah ada tanah dan rumah. Buat apa saya nak bazir duit. Saya anggap membazir  beli rumah secara hutang kerana rumah tak melekat pada tanah. Tergantung di udara (Rumah Pangsa)!

Rupanya pinjaman perumahan yang kerajaan sediakan pada kakitangan kerajaan ini adalah 'pakej hutang' yang menguntungkan pihak kita. Dengan nilai kadar bunga 4% itu pun, kita tetap akan untung dengan nilai pasaran harga rumah yang naik setiap tahun. Manakala faedah 4% itu pula di kira dari jumlah baki hutang yang tertunggak. Sedang kan bank mengenakan kadar faedah pada jumlah asal pinjaman.

Selain beli rumah, boleh juga pinjam untuk beli tanah & buat rumah. Boleh pinjam untuk ubahsuai rumah juga dengan syarat rumah itu di beli mengunakan pinjaman perumahan juga.

Untuk memudahkan pengiraan kelayakan pinjaman, darab 10 nilai gaji pokok. Kalau gaji rm 1500.00, maka kelayakan adalah rm150000.00. Manakala jumlah potongan pula adalah 60℅ daripada gaji pokok. Tapi menurut pegawai yang berucap tu. Itu hanya syarat atas kertas. Dia cakap, asalkan ada duit baki dalam pay slip maka layak buat pinjaman tersebut.

Jika nama blacklist atau kena ctos atau ccris tu tak jadi masalah. Bahagian pinjaman perumahan tak akan semak tanggungan kita kalau kita tak bagitahu. Erti kata lain. Asalkan ada baki yang mencukupi untuk pinjam, maka boleh pinjam! :p

Siapa yang tak pergi tadi, anda tergolong dalam manusia-manusia yang kerugian.. Ha3!!

Friday, September 26, 2014

Koboi & India Merah! Mereka adalah Penguatkuasa DBKL!

Pagi-pagi lagi saya dah gelak sorang-sorang. Bila tukar nama Comboy kepada Koboi, tukar Red Indian kepada India Merah! Ha3!!

Sebenarnya saya nak ceritakan pasal persembahan Pasukan Unit Berkuda yang berpakaian seperti koboi dan red indian tu. Mereka bawa tombak dan mencucuk daun terup, cucuk belon pada papan target. Menguji kepakaran mereka menunggang kuda dan membuat aksi. Saya pernah lihat mereka buat persembahan. Bagi saya mereka sangat hebat. Bukan semua orang yang menjadi warga DBKL boleh menunggang kuda & menjadi bagus dalam persembahan.

Ada show jumping, ada polo, ada dresage ( kuda menari ), endurance. Semua itu kita pernah berada di peringkat dunia. World Class! Puan Ruzalina tu pernah ada dokumentari khas untuk nya. Kehidupannya sebagai seorang penguatkuasa dan penunggang kuda yang bertaraf dunia. ( saya ingat pompuan je! Lelaki saya tak ingat! :p ) . Saya ingat kejadian Dato Bandar pernah tahan dia semasa menunggang kuda ketika raptai hari penguatkuasa. Dato Bandar terpegun dengan kecantikan kuda dia la kot! Sebab masa tu dia bujang lagi! :p

Antara khabar angin yang saya dengar, double 'Jodie Foster' untuk stunt aksi berkuda dalam filem Anna and The King juga adalah Puan Ruzalina. Saya minta maaf jika bahan cerita ini salah. Tapi ketika itu kalau Jodie Foster dan dia, orang akan pilih dia lagi! *maafkan saya puan!

Tapi jika masuk bilik pegawai di Unit Berkuda tu akan nampak gambar pegawai lelaki yang menjadi cover majalah TIME! Masa tu mana ada orang pandai edit-edit gambar. Biasa yang jadi cover majalah TIME ni sama ada jutawan dunia atau pemenang hadiah nobel prize..

Kalau rasa saya tipu, anggap la cerita ini sebagai lawak jenaka sahaja..

Wallahualam..

Three Element! Penguatkuasa DBKL Bertaraf Dunia!

Kesilapan terbesar sejak saya berkhidmat dengan DBKL atau lebih tepatnya Jabatan Penguatkuasaan ( Saya masuk dulu nama Direktorat Penguatkuasaan ) adalah :

1. Ketika saya bertukar dari Unit Multimedia ke Bahagian Kebersihan, saya tak ambil gambar, video, pamplet, artikel, plak, cenderamata atau cenderahati atau salinan dokumen yang membentuk Skuad Pemusnah atau Demolition Squad termasuk bahan-bahan temuramah dari bekas pegawai seperti Penguasa Mat Zin dan beberapa lagi orang lama yang pernah berkhidmat sejak penubuhan.

Surat sokongan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir berkaitan penubuhan Unit Berkuda. Taklimat Bencana yang saya terlibat sama ketika Perdana Menteri 'Pak Lah' datang Bilik Gerakan JPK. Patut saya curi semua bahan itu dan simpan! :p

2. Sebab nya saya nak ceritakan pada generasi baru penguatkuasa bahawa kita pernah ada Persembahan Three Element tu. Persembahan yang melibatkan elemen bunyi (muzik), kuda & kenderaaan (motosikal).

3. Bagi orang kampung macam saya, Persembahan itulah yang membuat saya berbangga menjadi penguatkuasa DBKL selain dengan niat berkhidmat dengan pemerintah. Jika saya hanya menulis tanpa ada gambar & video sebagai bukti, payah juga. Nanti cubalah tanya pada mereka yang dah lama berkhidmat apa itu 'Persembahan Three Element'!

Memang ada yang mencemuh dan memberi alasan yang negetif, tapi biasalah, itu cemuhan mereka yang malas & menghalang kemajuan. Asyik menghentam dan mengkondem sesama sendiri.

Kerana ketika saya mula berkhidmat, jabatan kita penuh dengan kecemerlangan dari semua sudut. Sukan Berkuda, Pasukan Penyelamat yang menunjukan prestasi ke negara-negara luar. Menyertai kejohanan antarabangsa dan menjadi terkenal kerana displin dan prestasi tinggi bagi seseorang yang bergelar penguatkuasa.

4. Tak berani saya tokok tambah cerita lagi, kerana saya hanya bercakap kosong. Tapi jika berlaku lagi, saya akan dedahkan dan saya sangat pasti persembahan itu akan masuk dalam senarai Malaysian Guiness Book of Record.