Thursday, July 24, 2014

Tegas dan Setia!

Saya menulis bukan kerana syok sendiri! Saya guna cerita & pengalaman yang saya tahu kerana bersandarkan pada bukti yang saya ada. Etika itu saya rasa semua orang ada. Bercakap atau berkata untuk kebenaran.

Siapa yang hidup atas dunia ini rasa akan menongkat dunia? Siapa yang mahu hidupnya diselubungi kebimbangan dan melihat keburukkan orang lain tanpa mempedulikan nasib bangsa & agamanya?

Siapa yang mahu menyuap makanan kedalam mulut anak isteri dari sumber yang haram jika ada jalan untuk menikmati sumber yang halal?

Jika saya di halang menulis atas kebenaran yang saya ada, di halang kerana di anggap saya cuba menghasut & memburukkan sesiapa, mereka patut bersemuka & jelaskan cerita mengapa saya mereka-mereka cerita untuk mengaibkan pihak tertentu. Saya dah gila agaknya.

Saya bergerak atas akal fikiran saya & menulis beberapa patah perkataan yang saya nampak akan wujudnya khilaf & kekurangan untuk kita sama-sama perbaiki. Bentuk media hari ini bukan buat secara rahsia atau sorok-sorok. Kita hadapi lah cabaran semasa yang sesuai dengan zaman.

Saya masih merasakan orang salah faham akan niat saya untuk membetulkan beberapa perkara yang asas dalam kerja / ibadah seharian. Saya juga jahil & kurang ilmu. Tapi saya nampak jalan untuk kita sama-sama perbaiki & sama-sama menikmati apa itu ibadah ( pekerjaan ) yang kita sama-sama lakukan.

Tambah ilmu bukan kerugian. Tapi menambah / kenaikan pangkat itu adalah amanah yang membolehkan kita rentung di jilat api neraka kerana kejahilan kita memegang amanah yang diberikan.

Tuhan menguji kita. Esok mungkin kerana pangkat & kuasa itu juga akan menjadikan saya tidak lagi bergelar Penguatkuasa DBKL. Esok juga mungkin kita sama-sama menyedari bahawa ilmu, pangkat & kuasa kita jadi sia-sia kerana kita langsung tidak membantu orang lain untuk mengubah kehidupan mereka kepada yang lebih baik.

Ramadhan dah semakin pendek. Kita menceritakan kisah kejayaan kita. Kita kisahkan kegembiraan kita. Kita bangga dengan pencapaian kita.

Rupanya, kita hanya loloskan diri kita! Biarlah orang lain dengan nasib mereka!

Wednesday, July 16, 2014

Mesin Judi! Penguatkuasa DBKL Gagal?

Bukan perkara baru jika operasi bersepadu ini dianggap tidak berjaya. Anggapan saya itu hanya helah untuk pihak DBKL mengandakan jumlah operasi bagi membenteras kegiatan tersebut.

Apa yang gagalnya? Matlamat awal adalah supaya mereka 'memberhentikan' perniagaan & aktiviti mereka. Bukan jumlah barangan yang dirampas atau di sita menjadi ukuran operasi tersebut. Tapi jumlah 'kerugian' yang mereka alami akibat tidak dapat menjalankan kegiatan / perniagaan mereka.

Itulah matlamat asal. Membendung & mengawal jumlah pertumbuhan mereka. Kita patut lupakan kawan-kawan kita yang bersubahat. Kerana kita tak tahu pun cerita sebenar. Hanya menerima cerita rekaan orang lain.

Kepada yang terlibat malam tadi, syabas & tahniah!

Tuesday, June 10, 2014

Ugutan atau Arahan Semasa?

Jika berlaku 'ugutan' dalam menyampaikan arahan semasa atau arahan kerja, bagaimana pegawai bawahan nak kenalpasti? 

Hieraki kuasa pemerintahan masih digunapakai atau satu laporan bertulis patut di buat kepada pengurusan yang lebih tinggi? atau pegawai / kakitangan bawahan akan sentiasa dan terus dipersalahkan? 

Pengucapan awam atau lisan boleh dianggap sebagai menyatakan kenyataan awam. Manakala penulisan di laman awam juga boleh di anggap sebagai kenyataan awam. Tapi bagaimana arahan kerja yang tidak menepati syarat perkhidmatan? Seperti arahan kerja 6 atau 7 hari seminggu dijalan kan? Alasan kerja kurang sejam atau boleh tuntut kerja lebih masa sejam? Atau kerja 9 jam sehari atau kerja 8 jam sehari? 

Jika perkara 17 digunapakai untuk menamatkan perkhidmatan saya, mohon rujuk perkara 20 Memulakan prosiding undang-undang dan bantuan guaman dan perkara 22 Melaporkan kerja atau kelakuan yang tidak memuaskan juga dalam Kaedah-Kaedah Pegawai Penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur ( Kelakuan Dan Tatatertib ) 1992. 

Bukan semua penguatkuasa yang ada ini tunggul. Pembuktian kes bukan perkara susah pun jika dah 6 bulan perlaksanaan sistem kerja 6 hari seminggu atau kerja hari sabtu hakiki. Pihak pengurusan pula apa bukti yang ada bagi menyokong arahan kerja tersebut? Surat arahan ada? Arahan pihak ketua  jabatan ada? Arahan atau surat dari pengurusan tertinggi ada? 

Yang berlaku di Jabatan Penguatkuasaan sekarang adalah apa? Arahan atau Ugutan? 

Sunday, June 1, 2014

Whistleblowing! Enforcement DBKL

Schools don't teach whistleblowing, it’s not encouraged behavior in corporate America, and often whistleblowers are portrayed as criminals.

But while the average person knows of popular whistleblowers in the media like Snowden or Manning, few understand that they, too, are whistleblowers every time they suggest a change or improvement at work.

When someone blows the whistle, it's not about taking their company down, it's about suggesting improvements. And through this feedback, you can gain an honest insight into how your company is truly doing.

If you don't address the issues your whistleblowers bring to your attention, you could have a much more expensive problem on your hands down the road.

Here’s how to avoid the pitfalls of all those brands being dragged through the mud by encouraging whistleblowers in your organization:

1. PRACTICE AN OPEN-DOOR POLICY

People are often afraid to discuss problems with their boss, or sometimes even talk to them at all. You can alleviate this by showing your employees that you adhere to a true open-door policy.

No matter how busy you are, always greet employees and find time to meet with them on a regular basis. Foster an environment where a level of healthy discourse is welcomed with open arms.

2. PROVIDE AN ANONYMOUS SUGGESTION BOX

Some problems need to be addressed anonymously. People simply don't feel comfortable breaking ranks to bring up issues they feel involve possible illegal or immoral acts they witness at work. Some entry-level employees will only mention a problem once and assume if it were important, someone above them would do something.

Snitching on other employees may be seen as sinister, and your people may be embarrassed to speak up. Ensure you have a form, inbox, or number they can contact for anonymous tips. The police have prevented and solved a lot of crimes with this way; your business could flourish from anonymous tips as well.

3. WALK YOUR TALK

Make sure you lead the way you want to be followed. If you take shortcuts, your employees will notice. The work environment you build isn't just what you say; it's also what you do.

Just like a child knows the difference between what their parents say and do, your employees know the same about you as well. If you rip off your customers or don't stand behind your products and services, why would your employees?

4. TAKE THE GOOD AND THE BAD

Don't just ignore bad feedback or brush it off because you're doing well. You may be making money right now, but one day you may not be.

Negative feedback was all it took to land Donald Sterling in hot water after Vivian Stiviano blew the whistle on him. If the NBA ignored this negative feedback, they'd lose fans, sponsors, and, ultimately, money.

There are SEO services that can help you hide negative feedback online, but it's expensive, and the more negative actions your company takes, the costlier your PR gets.

Listen to negative feedback wherever you get it, especially internally.

5. SHOW YOU'RE LISTENING

People stop going to church when they feel God isn't listening. They stop voting when their government isn't listening. If you don't give proof you're listening to your customers and employees, they'll stop talking and eventually abandon you.

Implement small improvements--make the effort to show you value input and implement suggestions. Reward your people for speaking up, even if it's not what you wanted to hear. Every step you take counts, so move in the right direction.

Treat everyone in business, whether it’s your boss, partner, employees, or customers, with respect, and they'll do the same for you, building a solid brand in the process.

Tuesday, April 29, 2014

Iklan yang tidak boleh di cabut! Penguatkuasa bersalah?



Berdasarkan tajuk & artikel yang di lapurkan, DBKL bersalah & di arahkan untuk bayar gantirugi. Mungkin kes terpencil, tapi kaitan nya dengan petugas / penguatkuasa impaknya besar. Kerana kategori iklan yang boleh di lesenkan atau iklan yang tidak mendapat kebenaran atau klasifikasi iklan  yang tidak boleh di cabut atau di tanggalkan. 

Di mata awam atau rakyat, iklan yang sebagaimana boleh di pasang atau boleh dilekatkan? Pihak DBKL hanya membenarkan iklan yang sebagaimana? Mengapa ada iklan boleh di pasang pada tiang dan pokok atau iklan yang di pasang di premis perniagaan? Atau di pasang di kediamam atau bangunan milik persendirian? 

Nampaknya, iklan yang tidak berunsur perniagaan boleh di pasang. Iklan yang berbentuk sepanduk, bunting, atau kain rentang juga tidak boleh di tanggalkan. Seperti ceramah, tazkirah, perayaan, pemberitahuan / pengumuman juga tidak boleh di cabut walau tidak dilesenkan atau memohon permit dari pihak DBKL. Orang awam akan mengambil kesempatan mengantung & memaparkan pelbagai bentuk pengumuman, demontrasi, politik, sukan, dan semua bentuk aktiviti sosial yang tidak berasaskan keuntungan.

Bagaimana penguatkuasa DBKL nak pantau? Atas keputusan siapa & siapa nak bertanggungjawab? 

Thursday, April 24, 2014

Dah Kena Kencing, Kena Sailang Pula!

Itu bahasa moden masakini, kalau saya tak guna bahasa sedemikian pun, orang tetap faham. Begitu juga kalau 'wa cakap macam ni, lu faham juga, walau lu tak sebulu dengan wa..'. 

Perubahan zaman, perubahan usia, tak mengubah sesuatu perkara dengan mudah, tapi perubahan tetap berlaku dengan keadaan yang kita sendiri tidak tahu, kalau dulu orang berjual-jual dengan bakul dan kereta tolak, hari ini masih berlaku juga, cuma yang beza adalah jenis warganegara atau jenis bangsa yang berbuat demikian. 

Kalau dulu junjung bakul, hari ini junjung bakul juga, walau di mata kita pangkat dan kuasa itu merupakan ukuran bagi seseorang, tapi tak boleh menutup perbuatannya di masa lalu, kalau dulu dia seorang pendengki, dulu dia penghasut, dulu dia kuat bodek, sekarang dah berjawatan tinggi pun, perangainya tetap sama. 

Faham kan bahasa saya? Saya menerangkan perangai manusia, saya menerangkan cita-cita manusia, manusia anggap jika berilmu, mereka akan di hormati, jika ada pangkat, mereka akan di hormati juga, jika ada kuasa mereka mahu di hormati juga. Tapi mereka lupa pada orang sekeliling mereka, mereka lupa orang yang pernah bantu mereka. Mereka akan pijak sesiapa sahaja yang mereka fikir akan jadi halangan pada dirinya. Memang mereka mudah lupa pada asal usul. Kalau mereka mengaku berperangai yahudi dan nasrani sekali pun, tak akan menjadikan mereka malaikat atau wali juga. Tapi suka nak acah-acah orang dengan tafsiran kaedah undang-undang atau tatakelakuan. 

Jadi kaya, ada pangkat dan ada beberapa jumlah skrol akedemik bukan ukuran kejayaan la kawan! Kejayaan adalah pada mereka yang bahagia dengan cara kehidupan semasa. Jika orang berkereta, kita juga berkereta, bezanya jika orang beli secara tunai, tapi kita masih bayar secara ansuran dan berhutang. Orang lain dan beli rumah dan ada tanah, kita masih menyewa di rumah orang dan beli rumah jauh entah dimana dan masih bayar ansuran secara bulan-bulan juga. Siapa yang lebih berjaya sebenarnya? 

Berkaitan Sailang ni, saya juga guna ayat semasa, hanya orang faham sahaja mengerti, betapa hebatnya jika ada kawan yang akan aniayakan kawan-kawan sendiri kerana kepentingan dirinya, sentiasa untuk dirinya, hanya pada dirinya. Malah sangat berbangga jika dapat mengatasi kawan dan lawan dari apa cara bentuk. Rasa tercabar bila lihat kawan-kawan lain ada lebih.

Maka hatinya berbunga-bunga mencari helah dan segala tipudaya agar dapat menjatuhkan orang lain, menyebarkan fitnah terhadap orang lain, atau apa sahaja cara yang boleh mengaibkan orang lain.

Dalam dunia ni, hanya saya seorang sahaja betul, orang lain semua tak betul! 

Zaman Kemajuan!

Nabi Muhammad saw sendiri, pada suatu hari terlambat pergi sembahyang subuh daripada biasa, padahal sahabat Bilal telah azan, beliau belum juga datang, maka cemaslah Bilal, kalau-kalau beliau kurang sihat. Lalu dia datang ke kamar beliau di samping masjid dan memohon izin kepada Aishah hendak bertemu dengan beliau.

'Masuklah, beliau ada di dalam,' jawab Aishah.

Bilal pun masuk, didapati beliau sudah lama bangun, tetapi dilihatnya bekas menangis di mata beliau. Dengan terharu, Bilal berkata : ' Apakah sebab engkau menangis, ya pesuruh Tuhan, padahal jika ada pun kesalahan paduka, yang dahulu atau yang terkemudian, semuanya telah diampuni Allah.' 

Beliau bersabda : 'Tadi malam datang Jibril kepada ku membawa wahyu "Sesunguhnya pada kejadian semua langit dan bumi, dan pengantian malam dan siang, adalah menjadi bukti bagi orang yang mempunyai sari fikiran" ( surah 3, Al Imran ayat 190) 

Akhirnya beliau berkata, sambil melangkahkan kakinya menuju ke masjid : "Celakalah orang yang membaca ayat ini, hanya semata-mata membaca, dengan tidak memerhatikan kandungan di dalamnya.." 

Jarang benar saya menggunakan petikan ayat Quran atau hadis bagi menerangkan maksud, saya takut, hati saya berdebar takut salah melakukan tafsiran atau kias yang salah bagi menerangkan maksud. 

Perbetulkan saya jika saya salah, tapi ada orang 'bercakap' bahawa kenaikan pangkat dan anugerah-anugerah yang saya sepatutnya dapat jadi terhalang kerana saya meluahkan 'persepsi / asal idea pada kebenaran' di laman blog dan facebook saya. 

Saya pulangkan kembali fikiran itu pada tuan-tuan dan puan-puan untuk menilai. Saya terkejut kerana orang yang kononnya terpelajar, terdidik dengan pelbagai anugerah kecermerlangan itu rupanya pengadu domba yang tidak berani bersemuka. 

Saya tetap berasa bangga, saya masih di depan! :)