Thursday, January 14, 2016

Kerja nak membelit!

Arahan kerja adalah alasan terbaik untuk membuktikan kita buat kerja dengan betul. Kita perlukan hormat orang untuk melakukan pekerjaan? 

Saya kerja tak bagus pun. Saya tahu kerja saya tidak di sukai orang. Termasuk orang lama, orang baru dan pegawai atasan. Sebab saya nak kerja senang! 

Untuk tahun ke 17 saya bekerja, saya ambil pendekatan mudah. Saya akan lakukan dengan cara yang paling mudah. Contoh, jika saya dapat arahan untuk banci car wash, saya akan banci car wash mengikut nama jalan, lokasi yang sehala, status tanah, nama pemilik, tempoh masa atau butiran sokongan yang membolehkan mereka beroperasi. Bukan main langgar sahaja tanpa usul periksa. Boleh jadi mereka ada kebenaran, boleh jadi ada lesen sementara, boleh jadi mereka bersaudara dengan mana-mana pegawai jawatan utama sektor awam.. 

Bila ada peluang jaga kawasan, saya ambil peluang mengenalpasti masalah kawasan, persatuan, ngo atau badan politik yang mentadbir. Logik mudah, supaya urusan kerja lebih mudah di buat dengan bantuan mereka. 

Bermusuh? Jika tak berkaitan dengan bidang kuasa dan tugas, saya tak ambil tahu. Bukan masalah saya. Cuma masalah pada kawan-kawan yang ada kepentingan dalam kawasan. Ada nak tunjuk kuasa, ada nak tunjuk power, ada nak tunjuk samseng. Konon mereka buat kerja. Konon mereka ikut arahan. Konon mereka ikut peraturan. Nak tunjuk kurang ajar pada orang awam atau nak lagak kurang ajar sebab dah pakai songkok? 

Padahal nak sarapan pagi atau nak makan tengahari pun sama cari kedai geleng.. 


Thursday, November 5, 2015

Perang Telur!

Dulu, dalam sebuah negara putar alam, wujud kisah pahlawan perang yang di kagumi di negara semesta alam.. 

Pahlawan-pahlawan ni tak pernah pun masuk medan tempur sebenar, kalau ada yang pernah perang, sekadar duduk belakang-belakang je pun. 

Oleh kerana nak tunjuk mereka ni pahlawan, mereka pun anjur la 'mock trial' macam perang. Lepas tu mereka pun pillih la sesama mereka siapa nak jadi apa dalam 'mock trial' perang tersebut. 

Kemudian, mereka pun cuba ajak pencacai-pencacai dan hamba abdi untuk sama-sama main 'mock trial' perang mereka. 

Peliknya, mereka yang pahlawan ni boleh pula pilih semua bahagian pahlawan untuk bersama mereka. 

Mereka buat undang-undang supaya pencacai dan hamba abdi ni kena ikut bahagian masing-masing.

Pahlawan-pahlawan ni sebenarnya nak anjur 'perang' ni untuk mereka sahaja ke atau nak pencacai dan hamba abdi ni sertai sama? 

Kalau nak rasa 'berperang' dengan hamba dan pencacai, rasa la bersama main dengan pencacai dan hamba.. 

Tujuan buat perang ni sebenarnya nak hiburkan siapa? 

Saya tak mengajar ilmu perang, saya dah lama kena kecam kerana saya ada telur! Orang lain saya tak tahu la ada telur ke tak? 

Cerita ini rekaaan semata-mata. Tiada kaitan dengan sesiapa pun! ��

Friday, October 30, 2015

Hentikan Iklan Haram Atau Dikenakan Hukuman Sebat - Datuk Bandar Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR - Selepas pelbagai usaha menangani iklan haram tetap menemui jalan buntu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bercadang mengenakan hukuman lebih berat termasuk sebatan kepada pelakunya.

Datuk Bandar Datuk Mhd Amin Nordin Abd Aziz berkata DBKL kini bercadang meminda undang-undang kecilnya kerana percaya hukuman sebat mampu menakutkan pesalah.

Mhd Amin turut mencadangkan sebatan hanya dikenakan kepada mereka yang ditahan ketika memasang iklan haram itu.

"Pelbagai inisiatif telah kami (DBKL) laksanakan tapi saya lihat masih banyak iklan haram yang ditampal, saya boleh katakan kalau kami dah turunkan 100 iklan haram, 200 lagi iklan baharu muncul,"

"Kami perlu mengambil tindakan agresif menangani masalah ini dan sebatan adalah cara terbaik," katanya dalam sidang akhbar pada Jumaat.

Selain sebatan, Mhd Amin Nordin juga berkata DBKL turut bercadang menaikkan jumlah denda terhadap pemilik syarikat iklan haram itu dan pelaku yang memasang iklan berkenaan dari RM2,000 kepada RM50,000.

Mhd Amin berkata dari Januari hingga hari ini, DBKL telah menurunkan 901,878 iklan haram yang ditampal atau dipasang di ibu kota, dan mengeluarkan 190 kompaun kepada pelaku manakala 166 syarikat masih dalam proses tindakan undang-undang.

Menurutnya DBKL telah melaksanakan pelbagai inisiatif menangani masalah ini termasuk menyapu cat anti-pelekat di tiang lampu, mewujudkan pasukan petugas khas membersihkan iklan haram di ibu kota serta menahan pelakunya.

Sebagai tambahan, DBKL turut bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk membatalkan nombor telefon yang tertera di iklan haram.

Datuk Bandar itu turut menjelaskan DBKL sedang berunding dengan Kementerian Dalam Negeri untuk mengambil tindakan ke atas syarikat percetakan yang didapati mencetak iklan haram atau menawarkan perkhidmatan memasang iklan berkenaan, dengan membatalkan lesen serta merampas mesin mereka.

Menampal dan memasang iklan haram adalah satu kesalahan di bawah Undang-undang Kecil (Wilayah Persekutuan) 1982 dan Undang-undang Kecil Vandalisme (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1991.

---Bernama

Thursday, October 29, 2015

Kereta Elektrik Penguatkuasa DBKL!


Viral pasal kereta elektrik yang di gunakan oleh penguatkuasa DBKL. 

1. Kena faham peranan syarikat & pihak berkuasa tempatan. Kerana ada projek atau pembangunan memerlukan kerjasama & penyelidikan. Kereta elektrik itu adalah salah satu dari program penyelidikan. 

2. Tiada kos pembelian. Tidak mengunakan cukai rakyat atau cukai hiburan atau cukai pintu atau GST, atau menyebabkan pembaziran kerana nilai kenderaan tersebut atas nilai kos 'sampel'. Sepertimana kita mencuba makanan atau syampoo atau paket atau hadiah percuma dari pembelian lain. Contoh beli milo dapat sepeket maggi. 

3. Setahu saya, projek kereta elektrik tu adalah sebahagian dari projek Go Green yang di lancarkan di luar negara dan di bawa masuk oleh beberapa syarikat 'berjenama' di dalam negara. 

4. Seperti mana kita sumpah seranah pada kerajaan Indonesia kerana jerebu, begitulah juga mereka sumpah seranah pada kenderaan yang tak keluar asap ni. Kenapa jadi begitu? Kita benci asap atau kita suka asap? 

5. Kena ingat, bahawa kereta elektrik ni adalah 'sampel percuma' yang diberikan kepada DBKL untuk  di uji cuba. Oleh kerana yang banyak 'berjalan' & 'sentiasa di lapangan', Jabatan Penguatkuasaan DBKL di pertangungjawabkan beberapa unit sebagai projek 'pilot' kepada usaha Go Green tersebut. 

6. Saya ada lihat, syarikat yang sama 'mengedar' kenderaan kereta elektrik ni bertindak 'menyewakan kepada warga / penduduk Putrajaya. Lokasi sewaan depan Masjid Putrajaya. 

7. Saya ingatkan sekali lagi, kos yang terlibat itu tidak membebankan rakyat, tak menggunakan duit rakyat atau sebarang cukai dari rakyat. Malah, cukai jalan pun saya agak tak perlu bayar ( bagi kenderaan penguatkuasaan ). 

8. Cuba fahami usaha PBT atau pihak berkuasa tempatan nak menyediakan suasana yang selesa & sihat untuk kesejahteraan generasi akan datang. Kita bangunkan segala kemudahan untuk keselesaan. Bukan buat untung dengan duit cukai atau jadi kaya raya dengan cukai. 

9. Bagi pihak DBKL & Jabatan Penguatkuasaan, kami dengan sedaya upaya menyediakan perkhidmatan yang lebih baik dari masa ke semasa. Kerana kami juga adalah warga kota Kuala Lumpur. Walaupun asal usul kami dari Perak, Kedah, Perlis atau Johor sekali pun. Kami berkhidmat! 

10. Jangan percaya cakap saya jika tak mampu menerima pandangan atau berfikir dengan positif. Kita kan sama.. 

Ikhlas dari saya
Hisham Hashim
Pekerja Rendah Awam Kelas 3

Saturday, October 17, 2015

Berus Gigi!

Bagaimana kumpulan atasan boleh mendapat komisen dan habuan mengikut peratus berbanding dengan kumpulan bawahan yang di anggap menerima rasuah, wang sogokan agar tidak dikenakan tindakan atau duit kopi yang di anggap mengancam kedaulatan negara. 

Bagaimana sebuah syarikat boleh mempengaruhi kerajaan dan mendapat jaminan kerajaan untuk mendapat pinjaman berbilion ringgit? 

Bagaiamana sebuah syarikat yang di tubuhkan untuk kerajaan boleh membeli sebidang tanah dengan harga 60 ringgit sekaki dan menjual semula kepada syarikat lain dengan harga hampir 3 ribu ringgit sekaki? 

Kita tak nampak kesalahan yang berlaku? Kita sedar atau tidak mereka berjaya jadikan urusan tersebut sebagai sah! Komisen yang mereka perolehi juga sah! 

Bagaiamana pula jika seorang penguatkuasa nak dapat komisen dan habuan yang sedemikian? Jika ada orang awam yang ingin dapatkan lesen atau permit atau kebenaran menjalannkan urusan perniagaan di dalam kawasan Kuala Lumpur ini? Boleh atau tidak seorang penguatkuasa mengunakan masa lapang atau masa luar tugasnya menjadi agen atau menguruskan lesen / permit atau kebenaran atau mengunakan kuasa pengetahuannya mendapat upah dan imbuhan dan habuan? 

Saya cadangkan idea ini untuk menjadikan urusan seorang penguatkuasa itu sah dari segi undang2. Modalnya hanya daftar syarikat SSM dan beli beberapa dozen berus gigi pelbagai jenama dan buku resit! 

Setiap urusan yang melibatkan upah atau perkhidmatan, kita bagi berus gigi tersebut dan keluarkan resit pada jumlah yang kita terima. Jadi, jika kita di tangkap atau di rakam video atau di tuduh menerima suapan atau rasuah, kita cakap la kita hanya MENJUAL BERUS GIGI. Transaksi kita sah! Mengikut undang2. 

Jika ingin maklumat lebih lanjut, sila buat temujanji. Saya pun jual BERUS GIGI juga!!  

Wednesday, October 7, 2015

Kisah Dua Darjat! Salah Guna Kuasa!

Viral di media sosial kisah penguatkuasa DBKL yang di syaki menerima suapan / rasuah walaupun video tersebut tak lengkap atau di edit hanya pada ketika cina itu cuba menghulur sesuatu. 

Masyarakat terus jatuh hukum penguatkuasa itu bersalah. Beliau langsung tidak dapat bersuara atau mempertahankan hak dia. Tidak ada sesiapa pun yang akan mempertahankan beliau. Kerana jawatan dan pakaiannya telah menjadikan reputasinya tercemar. Padahal kita patut lebih terbuka untuk menerima bahawa beliau bekerja di bawah seliaan, ada pegawai atasannya dan ada arahan tertentu yang beliau kena ikut. Jika benar beliau menerima suapan. Kita akan pastikan beliau tidak lagi berkhidmat dengan DBKL. 

Beza atau tidak dengan kes profile tinggi yang lain? Di mana orang yang merakam video di tangkap, orang yang dedahkan video juga di tangkap dan di dakwa. Mengapa pandangan Tuan Guru Haji Hadi yang menganggap video itu 'besi', bukan saksi yang layak, manakala peguam hak asasi manusia pula anggap video seks orang yang mirip Datuk Seri Anwar itu pula melanggar hak asasi manusia dan hak mereka melakukan seks kerana suka sama suka? 

Kenapa ada perbezakan dalam bentuk pandangan? Hukum juga berbeza kerana perlu saksi yang layak, sudut perundangan juga perlukan bukti penuduh dan laporan polis? 

Pandangan masyarakat dan umum tetap menjatuhkan hukuman pada penguatkuasa walaupun tiada video, mereka tetap cakap penguatkuasa dan biasa buat menerima rasuah. 

Kalau hanya penguatkuasa DBKL sahaja yang bersalah, saya rasa negara Malaysia ni lebih aman di antara mana-mana negara dalam dunia. Sebab penguatkuasa DBKL ada dalam 2 ribu orang je berbanding dengan 30 juta penduduk Malaysia. 

Saya bukan menyokong atau menentang, saya cuba berkata benar sahaja. Kalau kerana pandangan ini pula akan menyebabkan saya kena tindakan atau kena buang kerja. 

Saya cuma minta, beri peluang si pelaku dalam video membela diri. Bukan memaksa atau menuduh beliau mengaku salah atas perbuatan orang lain. Itu sahaja saya minta. 

Terima kasih.