Tuesday, March 6, 2012

Kelepet!

Terpulang kepada anggapan sesiapa yang mentafsir. Tapi ayat itu antara ayat yang paling popular. Saya tak perlu jelaskan jika tuan-tuan dan puan-puan adalah seorang pegawai penguatkuasa. Saya hanya akan tersenyum jika ayat tersebut di sebut dihadapan saya. Senyum saya senyum sinis.

Sejak dulu saya paling persoalkan adalah kehadiran. Atau lebih tepat jumlah penguatkuasa yang hadir setiap hari untuk melaksana tugas hakiki. Ada sesiapa boleh beri jawapan tepat? Jumlah yang hadir untuk masuk baris, jumlah penguatkuasa yang di catat hadir dalam baris dan nombor yang boleh bulat atau pergi klinik atau hanya sms kepada sarjan yang mengambil baris? Jumlah yang sakit tak boleh baris? Atau jumlah yang masih terbaring dalam hospital seluruh Malaysia? Atau berapa orang yang terlibat sukan atau urusan rasmi luar kawasan? Jumlah yang pergi kursus atau latihan? Atau yang telah dilarikan orang ke Lombok? Atau berapa orang isteri datang ke pejabat yang bertanya suami bertugas dimana?

Bagaimana jabatan kita boleh kenal siapa yang hadir masuk baris dan jumlah yang sebenar melakukan pekerjaan? Siapa yang paying? Secara rasminya bagaimana laporan kehadiran itu boleh tepat?

Siapa tahu perkiraan jumlah kekuatan anggota penguatkuasa di lapangan pada sesi pagi? Jumlah lapangan di sesi petang dan jumlah lelaki dan perempuan di sesi malam?
Menarik bukan? Jika tiada siapa tahu jumlah sebenar.

Wallahualam..


No comments:

Post a Comment