Monday, March 19, 2012

Strategi Lautan Biru : Apa itu?

Nama asalnya adalah 'Blue Ocean Strategy', buku karya penulis W. Chan Kim dan Rene Mauborge terbitan Harvard Business School Press tahun 2005. Dengan bilangan muka surat sebanyak 240 keping dan harga RM 119.80.


Nama yang gah! Tapi itu pada tahun 2005, ni dah 2012, tapi biarlah lambat asal selamat! Jika berkaitan dasar atau perlaksanaan perkara yang baik, saya akan menyokong. Saya juga yakin setiap orang akan melakukan hal yang sama jika itu adalah kebaikan.


Penjelasan serba ringkas, tapi saya tak pasti berapa ramai yang sedar atau faham. Jika berkaitan operasi bersepadu atau kerjasama, kita dah buat sejak 40 yang lalu, DBKL sentiasa bekerjasama dengan mana-mana agensi atau kerajaan tempatan yang lain.


Malah, saya sendiri pernah terlibat mengiringi beberapa delegasi luar negara seperti Australia, New Zealand, Brunei dan beberapa PBT dari Sabah, Sarawak termasuklah semua PBT dalam negara.


Kita semua tahu, bahawa kita berkongsi informasi dan menggunakan peruntukkan undang-undang yang hampir sama malah menggunakan peralatan yang sama juga. Adat berjiran, kita sama-sama berkongsi segala maklumat yang ada.


Tetapi, itu hanya omong kosong! Tiada sebarang kenyataan atau bertulis dari mana-mana pihak pun yang boleh membuktikan kita adalah agensi atau pihak berkuasa tampatan yang baik pun. Malah kita juga tak dapat menikmati apa kelebihan yang pihak PBT lain dapat pun. Saya tak pandai, saya tak layak, tapi tuan-tuan dan puan-puan lebih pandai dan layak untuk menilai..


Saya serahkan pemikiran ini kepada kebijaksanaan tuan-tuan dan puan-puan..


Wasallam..


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment