Monday, June 11, 2012

SAYA CUMA MENGADAKAN CERITA DAN MENGHASUT! : PENGUATKUASA DBKL

Sejak sistem zon, saya hanya melihat perubahan demi perubahan yang di lakukan tanpa menyalahkan sesiapa atau cuba menambah sebarang kebaikkan pun pada jabatan. Hanya menjadi 'biawak' yang di kendong!

Pada saya hanya sistem 'lama' yang mahu di adaptasi semula. Atau memainkan kembali piring hitam mengunakan gramaphone. Lagunya ada, tapi hanya 'menyakitkan' telinga. Zaman kini, zaman teknologi maklumat dan IT! Orang dengar lagu dengan menggunakan 'sistem HIFI' atau audio yang terkini bersama 'seround system, bass reflexx dan beberapa terma istilah baru prinsip lagu berformatnya digital atau mp3, mp4 dan sebagainya.

Saya pernah mimpi sekali! Orang beratur nak bayar saman DBKL sehingga keluar pagar! Sumpah kelakar jika benar berlaku. Saya pernah mencabar seseorang pegawai kanan jabatan. (kini dah bertukar jabatan). Jika ada 100 keping saman dengan nilai rm100 sekeping di bayar dalam sehari, saya benarkan beliau ludah muka saya. Bukan salah ejaan, betul ejaan tersebut! LUDAH!

Bukan masalah saya! Itu anggapan saya, tapi tahun 2012 ini, saya juga mula 'menyaman' atau mengeluarkan notis. Tidak lah sampai beratus keping dalam sehari, tapi habis la sebuah buku, sama ada guna buku akta atau trafik. Setiap hari buku di pohon dan di minta. Agar tidak 'putus bekalan' dalam urusan pekerjaaan harian. Cuma terfikir, apa salahnya buku itu dibuat secara 'automatik', bila nipis atau habis, terus sediakan sekurang2nya dua set. Bukan payah pun, kerana bilangan rekod keluar buku notis memang di catatkan oleh petugas bilik notis setiap hari.

Bagi yang terlibat dengan pusat bandar, parlimen, dan cawangan, setiap hari berebut kenderaan. Malah kenderaan pula hampir semua 'tak cukup syarat', asalkan boleh start dan bergerak, selagi itulah di gunakan sampai 'kondem'! Ada yang tiada minyak power stering, tiada penghawa dingin, lori terbuka tiada pintu, kerusi, alas duduk dan kerusi yang tidak ada pengikat atau skrew, malah ada seribu satu macam lagi masalah teknikal yang berlaku. Elok saya diamkan sahaja.

Hari ini tak berlaku lagi 'kejadian yang tak di ingini' tak mengapalah, tapi jika berlaku, memang nasib sesiapa itu amat malang juga lah. Siapa patut di persalahkan?

Masa depan sesebuah organisasi itu bergantung kepada 'pekerja' nya, bukan pelanggannya. Kalau tiada siapa percaya atau mahu berurusan dengan kita adakah kita akan 'sentiasa' menyusahkan 'pelanggan' kita setiap hari? Cuba fikirkan secara logik, adakah dengan mengenakan tindakan setiap masa, sepanjang tahun mengubah mentaliti warga kota? Apa yang tak kena? Penguatkuasa semakin bodoh atau warga kota semakin bijak?


No comments:

Post a Comment