Friday, July 6, 2012

SISTEM PENYAMPAIAN YANG TIDAK BERKESAN! : INFO PENGUATKUASA DBKL

Saya cuba untuk tidak bersikap kolot. Atau lebih tepat lagi menjadi perosak di kalangan rakan sekerja. Tapi saya dapati maklumat yang sepatutnya pantas dan percuma tidak berapa di gemari.

Bagaimana nak membentuk pasukan yang hebat jika maklumat berkatitan unit, bahagian atau zon tidak dapat di perolehi dengan tepat dan pantas?

Mungkin jadual kerja harian lebih sesuai di buat secara harian. Cetak beratus keping untuk edaran. Guna bahan, guna tenaga kerja, guna masa yang sepatutnya lebih mudah dengan sistem pemusatan data seperti dalam talian atau lebih popular dengan nama 'online'.

Sejak 2004, saya sendiri pernah terlibat dalam pembangunan sistem jabatan, antara sistem yang saya cuba bangunkan adalah 'Sistem Merekod Laporan, Tindakan & Operasi', Sistem Aset dan Kenderaan dan beberapa jenis lagi termasuk handheld, penjanaan notis kesalahan dan keselamatan jabatan. Tapi hampir kesemuanya tersimpan rapi. Mungkin faktor royalti atau peratus komisen yang saya patut dapat.

Kerana 'kekecewaan' pegawai lain, mungkin saya yang kategori bukan pegawai ini dengan mudah di ketepikan kerana kepentingan mereka. Tetapi kebenaran pada teknologi dan sistem yang ada telah mewujudkan peluang melaksana sistem penyampaian maklumat secara percuma. Tapi entah mengapa, perkara yang PERCUMA begini memang tidak di gemari oleh pihak pengurusan DBKL dari paling atas hingga kepada pegawai paling bawah.

Tak percaya? 

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment