Friday, August 3, 2012

HANDHELD: APA BEZA DAN PERBANDINGANNYA? : PENGUATKUASA DBKL

Pasti ada yang tertanya apa bezanya dan apa yang membuatkan sesebuah device dan hanhdheld itu berfungsi.

Sangat mudah! Model yang saya telah gambarkan itu adalah Samsung S3, manakala handheld yang sedia ada itu adalah Nokia 3310. Itu adalah kelas yang cuba saya gambarkan. Tetapi model Doplhin 9500 tersebut lebih tahan lasak. Menerima hentakan setinggi 10 meter, kalis air, boleh berfungsi sebagai walkie talkie, mengunakan kad sim mana-mana rangkaian.


Berupaya bertindak sebagai GPS, sms / pesanan ringkas, mms, infa merah, bluetooth, wifi, kamera, pengimbas 'bar code' dan alat mempertahankan diri sebagai pelindung tangan jika diserang oleh objek keras seperti helmet, kayu atau pemukul besi.

Saya ulang, apa yang saya ceritakan ini adalah berlaku di tahun 2004, malah ketepatan pengesan satelitnya hanya jarak ralat 5 meter dari lokasi sebenar. Itupun jika pihak berkuasa tempatan memerlukan peluru berpandu pula di tahun-tahun akan datang.

Tapi adakah hari ini, alatan seperti ini tidak bernilai? Sistem sokongan yang tidak setimpal dengan bayaran yang dikenakan? Harus ingat bahawa keringat kita yang digunakan untuk memajukan jabatan dengan usaha yang berterusan. Ini lah bentuk cadangan yang saya lakukan di tahun 2004 dan di BAKULSAMPAH kan kerana tidak releven.

Saya tidak berbohong! Saya simpan semua bukti-buktinya..

No comments:

Post a Comment