Friday, August 3, 2012

HRMIS : APLIKASI SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN SUMBER MANUSIA : PENGUATKUASA DBKL BERKECUALI?

Ini adalah sistem maklumat pengurusan sumber manusia yang telah di gunapakai di setiap agensi persekutuan dan pengurusan negeri, termasuk pihak berkuasa tempatan. Malah rekod dan keterangan di dalam sistem ini juga di terima pakai di seluruh negara.

Mahlumat yang sepatutnya berada dalam rekod perkhidmatan mana-mana penjawat awam. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur adalah antara yang utama dalam 10 kementerian dan agensi yang terpilih ketika pelancaran sistem HRMIS  pada sekitar tahun 2004. Saya adalah antara yang terpilih mewakili jabatan menghadiri taklimat Sistem HRMIS tersebut.

Pengurusan DBKL juga berusaha melengkapkan data keseluruhan kakitangannya, tetapi yang menjadikan saya musykil adalah apabila pihak pengurusan Jabatan Penguatkuasaan ingin melakukan hal yang sama di tahun 2012? Adakah pengurusan Jabatan Penguatkuasaan DBKL tidak menerima pakai sistem yang di gunapakai oleh kerajaan persekutuan?

Mengapa perlu di wujudkan sistem baru bagi mengenalpasti rekod peribadi dan keterangan maklumat kakitangan? Sistem apa yang dapat mengatasi rekod persekutuan?

Adalah perkara yang buang masa melakukan 'sistem pendua' atau mirror jika tiada kemahiran di bidang tersebut. Atau sememangnya pihak pengurusan buta IT?

Saya masih tidak berupaya memahami jika apa yang di katakan sistem atau peraturan kerja yang hanya melewehkan perkhidmatan. Kerana semuanya itu adalah pembaziran yang nyata dan mutlak!

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment