Friday, November 9, 2012

RASUAH KUASA BERTINGKAT!

Sangat sinonim apabila penguatkuasa dan rasuah di anggap satu kemestian, sama ada di peringkat bawahan ataupun atasan. Sejauh mana kita mengenali isu dan status rasuah yang di katakan suatu trend atau salah kuasa kuasa berkaitan bidang pekerjaan.

Ada yang anggap bahawa perbuatan rasuah itu berlaku apabila ada pihak yang cuba mengatasi kuasa penjawat awam. Dalam konteks artikel ini, saya memang kaitkan dengan tugas seorang penguatkuasa. Apa dan bagaimana sesuatu kejadian itu dari amaran lisan, notis amaran, notis pembaharuan kesalahan dan tawaran kompaun.

Cuba lihat dari sudut lain! Saya akan gambarkan bagaimana kuasa atau dasar penguatkuasaan itu sendiri yang menjadikan rasuah itu semakin meningkat dengan cara tindakan. Contoh tindakan sita atau tindakan memberi notis pemberitahuan kesalahan. Bagaimana jika hanya kawasan tertentu atau kedai tertentu sahaja yang di ambil tindakan? Kerana mendapat arahan pihak atasan? Tapi ada kedai dan kawasan yang terlepas kerana dapat larangan dari pihak atasan juga?

Saya tidak cuba mengambarkan isu perkauman atau sentimen bangsa, tapi sejauh mana kita membuat tindakan itu benar2 memperlihatkan ketelusan dalam mengambilkan tindakan.

Saya mungkin di kaitkan dengan 'habuan & rasuah' jika saya tidak mengambil tindakan ke atas sebuah kedai yang saya kenal pemiliknya. Saya di anggap ingkar arahan apabila saya ambil tindakan ke atas kedai kenalan milik pegawai saya.

Saya mungkin di siasat kerana saya tidak mengambil tindakan ke atas kedua2 jenis kedai tersebut! Atau saya mungkin di katakan mengambil rasuah dan salah guna kuasa!

Percaya atau tidak, dalam jumlah kedai dan kawasan yang saya kenali, saya mungkin di senarai hitamkan kerana saya kenal seorang pemilik kedai dan saya hanya menasihati pemilik atau kenalan saya. Atau jika berlaku sedemikian, saya kena tukar kawasan kerja? Atau sebenarnya saya cuba di perangkap untuk mengaku bahawa ada tindakan itu saya buat secara budibicara?

Saya mula berfikir apabila ada kedai dan kawasan yang saya boleh saman dan ada kedai yang saya terpaksa biarkan kerana pegawai saya mempunyai kepentingan?

Bagaimana?

Posted via DraftCraft app

No comments:

Post a Comment