Saturday, April 20, 2013

HARI PENGUATKUASA DBKL! MENGAPA TERSEMBUNYI?

Kita bakal menyambut Hari Penguatkuasa yang ke 44 pada 15 September 2013 nanti. Tapi secara jujurnya, kita hanya sambut di kalangan kita sendiri. Tidak ada orang awam di jemput, tidak ada hebahan di media, tidak ada pengelasan konsep sambutan itu di adakan.

Lazimnya, selain perbarisan, derma darah, pertandingan memancing, dan 'gimik' statistik tindakan yang di lakukan di sekitar pusat bandar dan sekitar kawasan seliaan lain.

Sekali, hanya sekali, kita patut cuba ubah konsep yang lebih mesra dengan warga kota dan melibatkan penyertaan jabatan-jabatan di dalam DBKL juga. Kerana mereka tiada hari yang di sambut. Jabatan-jabatan yang bersama-sama menaikan imej DBKl dan kualiti perkhidmatan yang DBKL sediakan. Kita dah bertaraf dunia bukan? Kita sebagai penguatkuasa patut sambut cabaran ini. 'World Class City with World Class Enforcement'!

Ada lebih dari 20 jabatan yang wujud di DBKL. Bukan sedikit! Jangan ceritakan kos yang perlu di sediakan, orang macam saya boleh fikirkan konsep, apa lagi orang atasan. Mereka patut berusaha menjadikan DBKL dan semua jabatan yang menjalankan tugas penguatkuasaan turut serta.

Contoh:

Hanya sehari kita berkumpul dan mempamerkan kekuatan logistik dan jenis perkhidmatan yang kita sediakan kepada warga kota di Dataran DBKL ( saya gemar mengelar Dataran Ruslin sempena perlantikan beliau sebagai Datuk Bandar dari kakitangan DBKL sendiri )

Jika tak berani tutup jalan seperti sambutan Hari Kemerdekaan, jika hanya statikkan semua kenderaan / logistik di ruang Dataran DBKL dan guna ruang legar Menara DBKL sebagai ruang pameran dan kelengkapan penguatkuasaan yang lain dan boleh guna Auditorium sebagai ruang persembahan / ucapan dan menerima kehadiran tetamu jemputan yang khas.

Saya terbayangkan ada helikopter di atas Menara DBKL 1, Hovercraff meluncur dari jalan Tun Perak dan turun menyusuri Sg Kelang dan Skuad Penyelamat melakukan tugas / aksi menyelamat sebagaimana yang selalu di lakukannya di mana-mana persembahan Hari Wilayah Persekutuan dan Hari Penguatkuasa yang lain. Selebihnya saya biarkan tuan-puan fikirnya.

Saya sayangkan pekerjaan saya, saya sayangkan majikan saya.

Cakap memang mudah! Tapi kalau tak cuba, kita tak tahu.



No comments:

Post a Comment