Saturday, December 27, 2014

Mengapa saya di halau dari Mesyuarat Agung CUEPACS dan ANULAE.

Penjelasan. 

1. Saya bertanya kenapa pihak CUEPACS tak tetap pendirian pada skim gred gaji. Sekejap cakap nak samakan dengan 6 agensi beruniform, sekejap nak bagi gred n27 sebagai gred minimum pada penguatkuasa / agensi penguatkuasaan. 

2. Saya tanya kenapa tak nak ubah gred gaji N bagi kategori N17, sebab :

a) SPM gred 17 boleh naik kepada 22 dan 26,

b) STPM / Diploma gred 27 boleh naik kepada 32 dan 36 sahaja

Manakala 
c) Ijazah gred 41 boleh naik, 44, 48, 52, 54, JUSA C, JUSA B, JUSA A, Turus 3, Turus 2 dan Turus 1.

3. Kenapa tak praktik kan elaun kemahiran dan tugasan. Seperti Elaun Khas Trafik  yang pihak PDRM berikan pada anggotanya, sedangkan penguatkuasa trafik juga adalah warden lalulintas yang sah pada  undang2. 

Begitu juga pada pihak Skuad Penyelamat, mereka juga ada lesen profesional berkaitan dengan ujian menyelamat, menyelam, mengendali peralatan khas seperti alatan menyelamat dan seerti.

Termasuk Unit Berkuda, mereka menjalani latihan khas berkaitan dengan menunggang dan menjaga kuda, kemahiran melatih dan menjaga kuda termasuk kesihatan dan keselamatan fizikal kuda yang lain.

Termasuk Unit Pancaragam, mereka juga mengambil peperiksaan khas London Of Musical School. Mereka di ikhtifaf juga sebagai pemain muzik yang berkelayakan. Malah mereka juga pernah menyertai pertandingan peringkat dunia, mereka juga menjalani latihan yang berterusan sepanjang tahun. Antara rahsia mereka yang saya tahu, mereka ada simpan lagu khas yang hanya boleh di mainkan oleh beberapa pasukan pancaragam dunia. Mereka ada simpan lagu berharga tersebut, sejauh mana kebenaran itu, tanya lah mereka sendiri. 

Itulah ringkasan dan cadangan saya pada pihak pengurusan, supaya di bincangkan kembali peranan elaun kemahiran yang layak penguatkuasa DBKL terima.. 

Selebihnya.. Berdoalah!! 

Bantuan Kemanusiaan Bencana Banjir DBKL

Nampak kawan-kawan baru penguatkuasa tertanya-tanya jika ada misi bantuan diberikan pada mereka yang terlibat dengan banjir. Jawapan nya ada! Sabar! Jika ada rezeki, kita akan ke lokasi yang di maksudkan. 

Sejak saya di JPK ni, bukan setakat dalam negara, Acheh pun kita hantar. Ketika Tsunami dahulu. Dan dalam pemerhatian saya pula, ketika saya di pentadbiran, kita pernah hantar bantuan kemanusian itu ke Johor, Kedah dan Pahang. Yang kedah tu saya macam sipi sipi je ingat. Kerana kandungan gambar dan video tu saya lupa letak di mana. Satu salinan di unit multimedia, satu salinan lagi patut dalam simpanan saya, tapi entah kemana pula saya letak. 

Biasa hantar selepas bencana banjir. Buat pembersihan. Buat 2 kumpulan besar. 1 kumpulan akan pergi 100 orang. Terdiri dari pelbagai pangkat. 

Jangan bimbang, ada elaun juga. Selain bekalan lain yang di beri sepanjang masa berada di lokasi bencana. Makan minum semua di bawa dari KL, gotong royong masak. Bukan hanya JPK, ada jabatan lain turut serta, mengikut kapasiti bidang tugas masing-masing. 

Segala jenis jentera juga di bawa. Cuma setakat ini, saya tak dengar pula jet ski dan hovercraf di bawa bersama. Kerana keadaan dan surut, hanya kerja pembersihan sahaja yang di lakukan.

Jika anda bernasib baik, insyallah! Pergilah bersama misi bantuan kemanusiaan tersebut.. 

Thursday, December 25, 2014

PERATURAN MEMBERIKAN KEBENARAN TIDAK HADIR KERJA ATAS SEBAB-MUSABAB KECEMASAN AM

 

___________

PEKELILING PERKHIDMATAN BIL. 1 TAHUN 1986
___________

 PERATURAN MEMBERIKAN KEBENARAN TIDAK HADIR
KERJA ATAS SEBAB-MUSABAB KECEMASAN AM


1.    
Tujuan

    Tujuan Pekeliling ini ialah untuk menetapkan peraturan bagi memberikan kebenaran kepada pegawai-pegawai tidak hadir bekerja di atas sebab-sebab kecemasan seperti banjir, tanah runtuh, gempa bumi, jambatan runtuh, lain-lain malapetaka dan bencana alam, perintah berkurung dan perintah sekatan am oleh pihak berkuasa yang menyebabkan terhalangnya perjalanan ke pejabat atau ke tempat bekerja biasa.


2.    Latar Belakang

2.1     Pada masa ini tidak ada peraturan yang seragam yang boleh digunakan oleh Ketua-ketua Jabatan apabila menguruskan kes-kes pegawai di bawah kawalan mereka yang tidak hadir ke pejabat disebabkan oleh bencana alam atau kecemasan seperti yang disebutkan di atas. Akibatnya ialah Ketua-ketua Jabatan telah mengadakan peraturan-peraturan mereka sendiri seperti memotong cuti rehat, memberikan cuti tanpa rekod, mengenakan cuti tanpa gaji atau "time off". Jabatan Perkhidmatan Awam mendapati bahawa peraturan seperti ini adalah tidak kemas dan oleh itu satu peraturan baru yang seragam telah diadakan untuk dilaksanakan bagi semua Perkhidmatan Kerajaan.


3.    
Peraturan Baru

3.1    Dengan berkuatkuasanya Pekeliling ini, Ketua-ketua Jabatan adalah diberi kuasa untuk membenarkan pegawai di bawah kawalan masing-masing tidak hadir ke pejabat menjalankan tugas akibat sesuatu kejadian kecemasan yang menyebabkan keadaan memaksa pegawai itu tidak dapat hadir bekerja.

3.2    Pegawai yang tidak hadir kerja disebabkan kecemasan am itu hendaklah mengemukakan satu perakuan seperti di Lampiran 'A' sebaik sahaja pegawai itu bertugas semula dan Ketua Jabatan hendaklah berpuas hati dan mengesahkan bahawa kecemasan am telah berlaku yang menyebabkan pegawai itu tidak dapat hadir bertugas.

 

mukasurat 1

 

 

 

3.3     Dalam menimbangkan perakuan pegawai ini, Ketua Jabatan bolehlah memperolehi maklumat dan pengesahan kejadian kecemasan am atau perintah tertentu sebenarnya telah berlaku daripada punca-punca berikut:

3.3.1     Pegawai Daerah atau Penghulu,

3.3.2     Pejabat Polis,

3.3.3     Jabatan Penerangan,

3.3.4     Jabatan Kebajikan,

3.3.5     Siaran massa media.

3.4     Sekiranya Ketua Jabatan tidak berpuas hati dengan perakuan yang dikemukakan, maka Ketua Jabatan boleh memotong cuti rehat tahunan pegawai ataupun menganggap tempoh itu sebagai cuti tanpa gaji sekiranya cuti rehat tahunan pegawai sudah habis digunakan.

3.5     Kes-kes bencana dan kemalangan yang berlaku ke atas peribadi ataupun yang melibatkan harta benda seseorang pegawai tidak termasuk di dalam istilah kecemasan am seperti yang dinyatakan di dalam Pekeliling ini. Ini bermakna jikalau sesuatu bencana atau kemalangan berlaku ke atas pegawai atau ke atas harta bendanya maka kejadian itu disifatkan sebagai kecemasan peribadi dan jikalau pegawai itu tidak hadir bekerja hendaklah ia mendapat kebenaran cuti daripada Ketua Jabatannya.

4.     Pelbagai

4.1     Pegawai-pegawai yang bertugas di luar pejabat yang tidak dapat pulang ke ibu pejabatnya disebabkan kecemasan am itu akan terus dibenarkan berada di tempat tersebut seolah-olah masih menjalankan tugas rasmi dan layak menuntut elaun-elaun di bawah Pekeliling Perbendaharaan Bil. 8 Tahun 1980 itu dan lain-lain Pekeliling yang berkuatkuasa dari semasa ke semasa.

4.2     Kebenaran tidak hadir kerja dengan sebab kecemasan am ini tidak menjejaskan kelayakan cuti seseorang pegawai dan pegawai tidak perlu mengemukakan permohonan cuti bagi tempoh tidak hadir kerja itu.

5.     Tarikh Kuatkuasa

5.1     Tarikh kuatkuasa Pekeliling ini adalah dari tarikh Pekeliling ini dikeluarkan.

 

 

TAN SRI ROZHAN BIN KUNTOM,
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam,
Malaysia

28 Februari 1986

 

 

mukasurat 2

LAMPIRAN 'A'

 

PERAKUAN TIDAK HADIR KE PEJABAT ATAS
SEBAB-SEBAB KECEMASAN MENGIKUT PEKELILING
PERKHIDMATAN BIL. 1 TAHUN 1986

 

Kepada: .................................................................................................................................................................................

(Ketua Jabatan)

Adalah saya memaklumkan bahawa saya telah tidak dapat hadir ke pejabat/ untuk menjalankan tugas dari jam ……………… hingga ke jam ……………… pada tarikh ………………. /dari tarikh ……………… hingga ke tarikh ……………… disebabkan oleh perkara yang berikut:

 

 

telah berlaku di tempat tinggal/kawasan saya berada/di antara tempat kediaman saya dengan tempat pekerjaan hingga menyebabkan saya tidak dapat hadir bekerja seperti biasa.

Tarikh ………………….......................…………

Tandatangan………….............................................…...................

 

Nama ……………………………………………...........................

(dengan huruf besar)

 

Jawatan …………............................................………...................


Keputusan Ketua Jabatan

 

*(a)

Saya berpuas hati dengan alasan-alasan yang di atas dan keseluruhan tempoh beliau tidak hadir ke pejabat itu yakni selama ……………………………(jam/hari) adalah dibenarkan;

 

*(b)

Saya berpuas hati hanya ………………jam/hari sahaja pegawai dibenarkan tidak hadir di pejabat. (Bakinya sebanyak …………..... .hari hendaklah ditolak daripada Cuti Rehat pegawai, Kalau Cuti Rehat sudah habis atau tidak mencukupi, dibenarkan Cuti Tanpa Gaji);

 

*(c)

Saya tidak berpuas hati dengan alasan-alasan yang diberi. Oleh itu keseluruhan tempoh tidak hadir di pejabat itu hendaklah ditolak dengan Cuti Rehat atau diberi Cuti Tanpa Gaji sekiranya Cuti Rehat sudah habis atau tidak mencukupi.

 

Tarikh ………………………….......................…

Tandatangan………...........................................………

 

Nama …………..........................................……………

 

* Potong mana-mana yang tidak sesuai.

 

 

 

Monday, December 22, 2014

Kejohanan Sukan Antara Jabatan #dbkl

Itu nama secara rasminya.. Tapi saya suka sebut Sukan DBKL lagi. Ringkas dan membawa maksud yang senang atau mudah di google. Tapi tak kisah lah, matlamat sebenar nak bersukan. Bukan nak cipta nama atau tajuk sukan. Kali terakhir DBKL buat sukan tahun 2008. Yang pernah bermain atau menyertai pula dan jadi terlalu veteran. Bukan menyindir, tapi keperluan pada sukan itu tidak penting. 

Antara nama-nama baru yang saya kenal adalah Najwa, Nasyabella dan Marlia.. Off course la yang muda dan bujang, saya tak cerita la pasal yang dah berkahwin dan ada anak. Kan... :p 

Apa yang mengelikan hati saya, mereka anggap saya 'keras' dan tak boleh di bawa berbincang, apa bila mula mengenali, mereka juga terkejut meilhat saya boleh bermain congkak dan batu seremban. Kali terakhir sukan dbkl di buat, saya menang pertandingan gubahan hiasan hantaran dan pertandingan membungkus hadiah. Bukan kerana minat, tapi bukti menunjukan bahawa saya boleh berada dimana-mana asalkan diberi peluang. 

Selebihnya saya ingin memuji ahli pasukan futsal JPK 2014. Kerja keras mereka dapat sampai ke perlawanan akhir. Mereka dapat Naib Johan FUTSAL Lelaki Kejohanan Sukan Antara Jabatan. Komitmen mereka kuat, mereka sanggup mengadakan latihan pada waktu pagi, petang dan malam. Pengalaman baru bagi saya. Buat saya berbangga. 

Bagi tahun 2015, saya sudah merangka-rangka kertas cadangan untuk bolasepak dan futsal. Jika boleh, 2 kejohanan anjuran sendiri. 2 kejohanan di dalam kawasan Lembah Kelang dan 2 kejohanan di luar Lembah Kelang. Pasal budget memang tak ada. Tapi tak salah nak mencuba.. 

Thursday, November 13, 2014

Musim Naik Pangkat! :p

Tak gemar saya mengapikan sesiapa hanya kerana pandangan saya seorang, tapi macam biasa, pandangan saya tetap di anggap menyalahi prinsip sebagai penjawat awam. Jika tak suka, boleh berhenti membaca dan buat perkara lain.

Kisah Amylia yang berhijrah ke agensi lain dan menambah 'gred' pada jawatan itu mendapat perhatian kawan-kawan, mungkin kerana perwatakan nya yang 'mudah tersenyum' dan menyapa menjadikan beliau di sukai orang, berlawanan dengan sifat saya yang selalu muncung dan menonong macam orang sombong! :p

Saya tidak begitu mengenalinya tapi sempat juga lah bertukar nombor telefon. :p

Menurutnya, 'saya dah berusaha hampir 8 tahun untuk jawatan di DBKL, tapi rezeki saya tiada di sini', dan saya pula menambah, 'Rezeki kita ada dimana-mana, jadi tak mengapalah'..

Walhal itu hanya kisah yang kita tahu, kisah Amylia mungkin tak sama dengan mereka yang tak sampai 10 tahun kerja tapi dah berkali-kali naik pangkat.

Nampak kan? Memang rezeki kita tak sama bila berada di satu tempat! :p 

Wednesday, October 15, 2014

DBKL dan Anda!

Boleh jadi anda seorang korporat, ahli perniagaan, jawatan utama sektor awam, atau anda hanya sebahagian dari penduduk bandar Kuala Lumpur. 

Anda juga mungkin adalah watak utama dalam pembangunan bandar dan luar bandar. Terlibat secara langsung dengan kontrak dan meneraju agensi yang berkaitan. 

Sebenarnya konsep sebagai pentadbir Dewan Bandaraya Kuala Lumpur adalah menyediakan perkhidmatan. Memberi keselesaan, memberi kemudahan, menyelia kerja yang melibatkan rupabentuk tanah, dinding, sungai, longkang, parit atau apa-apa sahaja harta mudah alih atau tidak alih. Atau apa-apa yang melekat di tanah. Sama ada atas atau bawah tanah. 

Dalam usaha menyedarkan tugas dan tanggungjawab itu, ada sebahagian atau kumpulan orang yang cuba mengambil kesempatan atas kepentingan awam. Tidak termasuk mereka yang merosakkan harta benda awam atau kerosakkan yang berpunca dari bencana dan kemalangan. Semua itu memerlukan kos. Walau hanya pokok bunga, hanya pasu bunga atau pagar, atau papantanda penunjuk arah. 

Pemerhatian saya, wargakota generasi baru tidak faham apa itu sampah dan perkhidmatan. Hinggakan sampah dan kekotoran pun mereka mengharap dan menyalahkan PBT. Walhal sampah dan kekotoran itu berpunca dari mereka sendiri. Begitu juga perkhidmatan lain, seperti keselesaan ruang awam seperti siar kaki dan kaki lima. Ruang yang disediakan itu adalah untuk keselesaan waga kota. Sebagai laluan  pejalan kaki, sebagai parking awam, sebagai ruang sementara untuk berteduh atau jadi tempat menunggu sebagai hentian awam lain. 

Cuba gambarkan bangunan, rumah kedai, restoran atau apa-apa premis wujud tanpa ada kaki lima dan siar kaki tersebut? Bayangkan setiap bangunan itu terus bersambung dengan jalanraya? Tempat letak kereta di jadikan ruang niaga, tiada sisi jalan untuk pejalan kaki, tiada kemudahan untuk menunggu bas dan teksi.

Akhirnya PBT jadi salah kerana mengambil tindakan terhadap pihak yang menyalahgunakan ruang awam ini. Mereka berdaftar juga sebagai pertubuhan yang sah. Mereka mencabar pula kuasa Dato Bandar dan penjawat awam lain. Dan lebih peliknya, ada sebahagian penjawat awam ini menyokong mereka. Dan pihak DBKL akur dengan tohmahan dan kritikan mereka sehingga menjatuhkan reputasi Jabatan Penguatkuasaan sebagai jabatan yang menguatkuasa undang-undang yang di perwakilkan. 

Atas alasan BUDIBICARA! 

Tuesday, October 14, 2014

Akta Budi Bicara WPKL 2015

Suatu Akta bagi menyusun semula dan menyatukan undang-undang berhubung dengan kerajaan tempatan.

Bahagian 1 Permulaan

1. Tajuk ringkas, pemakaian dan mula kuatkuasa.
(1) Akta ini boleh lah di gunapakai bagi semua PBT yang terlibat dan hanya terpakai bagi Malaysia Barat sahaja.

Seksyen 10. Seksyen ini boleh di guna pakai bagi kakitangan yang baru belajar-belajar nak guna budi bicara.

Seksyen 20, 30 & 40 pula boleh di gunakan bagi mereka yang bertugas secara berpasangan tidak kurang dari 2 atau 3 orang.

Seksyen 50, 100 & seterusnya akan terpakai hanya apabila berjaya menguasai seksyen yang di sebut sebelum. Manakala tindakan itu boleh jadi seorang atau lebih.

Keterangan Seksyen.

Kaedah ini terpakai sekiranya melibatkan tindakan yang berterusan atau secara berkala atau bermusim.

Manakala apabila tiba musim perayaan, seksyen tersebut adalah tidak sesuai melainkan penetapan itu di terangkan dengan seksyen berlainan dan tidak terpakai antara seksyen itu sama sekali.

Jika ada sesiapa yang percaya, anda tergolong dalam kumpulan yang tak boleh di bawa berbincang!

:p

Thursday, October 9, 2014

Penguatkuasa dan Kerjaya!

Yang menarik perhatian saya, dalam masa 5 bulan lagi kita akan ada Pengarah baru. Bukan saya nak mengadakan cerita atau sengaja buat cerita, tapi Pengarah sedia ada yang memaklumkan dalam perhimpunan yang lepas. Di tambah pula dengan sokongan cakap kawan yang berada di ibu pejabat DBKL. Saya terima berita bahawa permohonan bersara awal itu telah pun diluluskan.

Maka dengan sendirinya kita akan terfikir, siapa pula pengantinya, sama ada di kalangan penguatkuasa sendiri atau dari jabatan luar. Tapi secara logiknya, timbalan yang sedia ada akan memangku jawatan tersebut. Tak perlu saya sebut nama, kita sama-sama tahu. 

Saya baru wujud di jabatan ini 15 tahun, tak banyak benda yang saya tahu. Hanya saya suka mempertikai tentang jasa dan tempoh khidmat seseorang anggota penguatkuasa dan bentuk latihan yang sepatutnya penguatkuasa itu dapat. Contoh dari prospek kerjaya dan bimbingan kerjaya. Apa yang penguatkuasa boleh capai dalam tempoh perkhidmatan tertentu. 

Antara cadangan yang pernah saya anjurkan, untuk mengenali mereka yang dah lama berkhidmat, ribbon bar di dada kiri seorang penguatkuasa itu perlu setimpal dengan tempoh perkhidmatan. 
Antara tempoh yang saya syorkan adalah setiap 5, 10, 15, 20 dan 25 tahun. Setiap 5 tahun, jabatan akan mengiktiraf dengan anugerah perkhidmatan tersebut. Hanya 'ribbon bar' dan buah yang bernilai sekitar RM 80 ringgit. Dan jika selepas 25 tahun berkhidmat, akan ada 5 ribbon bar dan mungkin akan ada 1 ribbon bar Perkhidmatan Cemerlang, itu sudah memadai dan meletakkan maruah seorang penguatkuasa di tempat yang sewajarnya. Nilai 6 jenis ribbon bar tersebut sekitar RM 24 ringgit, dan jika nak buah sekali, dalam RM 400 ringgit. Itu nilai yang jabatan perlu sediakan atas jasa dan khidmat yang telah diberikan. 

Susah nak buat cadangan dan mendapat sokongan? Kuasa ketua jabatan sangat jelas dalam perkara tersebut. Malah, ketua jabatan boleh melantik sesiapa sahaja yang dia suka jika dia mahu. 

Pangkat? Saya rasa elok saya simpan saranan saya berkaitan pangkat. Dalam masa 5 bulan ni, macam-macam boleh jadi pada saya. :p 

Wasalam.. 

Wednesday, October 1, 2014

Pinjaman Perumahan! Masa depan! Keluarga!

Boleh jadi, ramai yang anggap beli rumah akan jadi perkara terakhir yang akan dibuat selepas berkahwin, beli kereta, beli superbike, atau beli rumah kedai atau aset hartanah yang lain. Saya juga tergolong yang tak beli rumah ketika muda, sebab ingat dah ada tanah dan rumah. Buat apa saya nak bazir duit. Saya anggap membazir  beli rumah secara hutang kerana rumah tak melekat pada tanah. Tergantung di udara (Rumah Pangsa)!

Rupanya pinjaman perumahan yang kerajaan sediakan pada kakitangan kerajaan ini adalah 'pakej hutang' yang menguntungkan pihak kita. Dengan nilai kadar bunga 4% itu pun, kita tetap akan untung dengan nilai pasaran harga rumah yang naik setiap tahun. Manakala faedah 4% itu pula di kira dari jumlah baki hutang yang tertunggak. Sedang kan bank mengenakan kadar faedah pada jumlah asal pinjaman.

Selain beli rumah, boleh juga pinjam untuk beli tanah & buat rumah. Boleh pinjam untuk ubahsuai rumah juga dengan syarat rumah itu di beli mengunakan pinjaman perumahan juga.

Untuk memudahkan pengiraan kelayakan pinjaman, darab 10 nilai gaji pokok. Kalau gaji rm 1500.00, maka kelayakan adalah rm150000.00. Manakala jumlah potongan pula adalah 60℅ daripada gaji pokok. Tapi menurut pegawai yang berucap tu. Itu hanya syarat atas kertas. Dia cakap, asalkan ada duit baki dalam pay slip maka layak buat pinjaman tersebut.

Jika nama blacklist atau kena ctos atau ccris tu tak jadi masalah. Bahagian pinjaman perumahan tak akan semak tanggungan kita kalau kita tak bagitahu. Erti kata lain. Asalkan ada baki yang mencukupi untuk pinjam, maka boleh pinjam! :p

Siapa yang tak pergi tadi, anda tergolong dalam manusia-manusia yang kerugian.. Ha3!!

Friday, September 26, 2014

Koboi & India Merah! Mereka adalah Penguatkuasa DBKL!

Pagi-pagi lagi saya dah gelak sorang-sorang. Bila tukar nama Comboy kepada Koboi, tukar Red Indian kepada India Merah! Ha3!!

Sebenarnya saya nak ceritakan pasal persembahan Pasukan Unit Berkuda yang berpakaian seperti koboi dan red indian tu. Mereka bawa tombak dan mencucuk daun terup, cucuk belon pada papan target. Menguji kepakaran mereka menunggang kuda dan membuat aksi. Saya pernah lihat mereka buat persembahan. Bagi saya mereka sangat hebat. Bukan semua orang yang menjadi warga DBKL boleh menunggang kuda & menjadi bagus dalam persembahan.

Ada show jumping, ada polo, ada dresage ( kuda menari ), endurance. Semua itu kita pernah berada di peringkat dunia. World Class! Puan Ruzalina tu pernah ada dokumentari khas untuk nya. Kehidupannya sebagai seorang penguatkuasa dan penunggang kuda yang bertaraf dunia. ( saya ingat pompuan je! Lelaki saya tak ingat! :p ) . Saya ingat kejadian Dato Bandar pernah tahan dia semasa menunggang kuda ketika raptai hari penguatkuasa. Dato Bandar terpegun dengan kecantikan kuda dia la kot! Sebab masa tu dia bujang lagi! :p

Antara khabar angin yang saya dengar, double 'Jodie Foster' untuk stunt aksi berkuda dalam filem Anna and The King juga adalah Puan Ruzalina. Saya minta maaf jika bahan cerita ini salah. Tapi ketika itu kalau Jodie Foster dan dia, orang akan pilih dia lagi! *maafkan saya puan!

Tapi jika masuk bilik pegawai di Unit Berkuda tu akan nampak gambar pegawai lelaki yang menjadi cover majalah TIME! Masa tu mana ada orang pandai edit-edit gambar. Biasa yang jadi cover majalah TIME ni sama ada jutawan dunia atau pemenang hadiah nobel prize..

Kalau rasa saya tipu, anggap la cerita ini sebagai lawak jenaka sahaja..

Wallahualam..

Three Element! Penguatkuasa DBKL Bertaraf Dunia!

Kesilapan terbesar sejak saya berkhidmat dengan DBKL atau lebih tepatnya Jabatan Penguatkuasaan ( Saya masuk dulu nama Direktorat Penguatkuasaan ) adalah :

1. Ketika saya bertukar dari Unit Multimedia ke Bahagian Kebersihan, saya tak ambil gambar, video, pamplet, artikel, plak, cenderamata atau cenderahati atau salinan dokumen yang membentuk Skuad Pemusnah atau Demolition Squad termasuk bahan-bahan temuramah dari bekas pegawai seperti Penguasa Mat Zin dan beberapa lagi orang lama yang pernah berkhidmat sejak penubuhan.

Surat sokongan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir berkaitan penubuhan Unit Berkuda. Taklimat Bencana yang saya terlibat sama ketika Perdana Menteri 'Pak Lah' datang Bilik Gerakan JPK. Patut saya curi semua bahan itu dan simpan! :p

2. Sebab nya saya nak ceritakan pada generasi baru penguatkuasa bahawa kita pernah ada Persembahan Three Element tu. Persembahan yang melibatkan elemen bunyi (muzik), kuda & kenderaaan (motosikal).

3. Bagi orang kampung macam saya, Persembahan itulah yang membuat saya berbangga menjadi penguatkuasa DBKL selain dengan niat berkhidmat dengan pemerintah. Jika saya hanya menulis tanpa ada gambar & video sebagai bukti, payah juga. Nanti cubalah tanya pada mereka yang dah lama berkhidmat apa itu 'Persembahan Three Element'!

Memang ada yang mencemuh dan memberi alasan yang negetif, tapi biasalah, itu cemuhan mereka yang malas & menghalang kemajuan. Asyik menghentam dan mengkondem sesama sendiri.

Kerana ketika saya mula berkhidmat, jabatan kita penuh dengan kecemerlangan dari semua sudut. Sukan Berkuda, Pasukan Penyelamat yang menunjukan prestasi ke negara-negara luar. Menyertai kejohanan antarabangsa dan menjadi terkenal kerana displin dan prestasi tinggi bagi seseorang yang bergelar penguatkuasa.

4. Tak berani saya tokok tambah cerita lagi, kerana saya hanya bercakap kosong. Tapi jika berlaku lagi, saya akan dedahkan dan saya sangat pasti persembahan itu akan masuk dalam senarai Malaysian Guiness Book of Record.

Thursday, September 25, 2014

Penguatkuasa DBKL Bikin Wayang!

Saya tak pasti jika hari ini saya dibenarkan mengakses kembali maklumat yang saya dah lihat 10 tahun lalu di Skuad Penyelamat DBKL berkaitan dengan kerja yang di katakan 'wayang' oleh sebahagian warga Kuala Lumpur yang tak pernah anggap Penguatkuasa DBKL wujud sejak tahun 1969 lagi.

Saya boleh ceritakan hanya sebahagian, kerana saya tak pernah pun berada dalam unit tersebut Tapi antara 'wayang' yang pernah saya lihat adalah kejadian / Operasi menyelamat di Letupan / Kebakaran Kilang Bright Sparkle, Highland Tower yang tumbang, Tsunami di Acheh, Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa, Tanah runtuh Rumah Anak Yatim Hulu Langat, Tsunami di Kedah, Banjir di Johor & Pahang, SAR orang hilang atas gunung, SAR orang tengelam dalam tasik atau lombong, ambil mayat reput, turunkan mayat tergantung,

Itu hanya sebahagian. Sikit! Ada beratus & beribu lagi kes SAR yang dikendalikan tanpa gambar & bukti dilihat sebagai menyokong keterangan saya.

Bagi keseluruhan, penguatkuasa yang terlibat dengan filem ni dah bermacam juga, filem kategori antarabangsa pun ada. Iklan Proton Satria, Majlis Istiadat Pertabalan, Anna & The King, Mr Os, Kembara Seniman Jalanan, Rock oo. Dan itu juga hanya sebahagian.

Yang terlibat sukan antarabangsa pun ada, Sukan Komanwel, Sukan Sea. Yang wakil negara ada, yang berkhidmat di luar negara pun ada. Silat, Ragbi, Ping Pong dan segala macam sukan lagi.

Yang main kuda, yang main polo, yang lompat kuda pun ada, pun sama di peringkat antarabangsa. Main congkak, galah panjang pun ada.

Saya cerita ni, hanya contoh beberapa peratus sahaja. Bukan menyeluruh pun. Tapi anggapn orang terutama warga kota masih ingat  Penguatkuasa macai politik, macai kerajaan & sebagainya.

Selepas ini, saya akan susun dan sampaikan makkumat berkaitan tugas dan sistem kerja yang dipraktikkan demi kesejahteraan warga Kuala Lumpur.

Penjaja Tanpa Lesen! Pengkianat Negara!

Kasar tajuk tu. Tapi cuba fikirkan persepsi dari sudut ekonomi & sistem perundangan negara.

1. Penjaja tanpa lesen mementingkan diri sendiri. Mereka tak perlu bayar lesen, mereka tak perlu bayar cukai, mereka tak perlu bayar sewa tapak. Mereka hanya pacak & dirikan struktur di atas mana-mana kawasan yang mereka suka dan menjalankan aktiviti jajaan mereka tanpa sekatan.

2. Apa beza mereka dengan menjual barang haram dan terlarang dari sudut agama dan perundangan? Mereka tetap salah walau menjual barang atau makanan halal.

3. Mereka sanggup bayar wang perlindungan dan 'beli tapak' dari pengendali lama dengan bayaran yang melebihi bayaran sewa premis perniagaan. Seperti mana mereka membayar harga sewa di tapak bazar larut malam atau bazar ramadhan atau bazar di Masjid India.

4. DBKL menyediakan tapak dengan sewa bawah RM 200 ringgit dan bayaran lesen yang kurang dari RM 400 ringgit. Berapa mereka bayar tapak pada Persatuan?

Di Masjid India, tapak khemah 20x20 dijual dengan harga RM40 ribu sebulan. Manakala tapak bazar di jual antara RM 7 ribu hingga RM 14 ribu ringgit sebulan.

Di kawasan luar, sewa & khemah 8x8 persatuan penjaja sewa antara harga RM 400 hingga RM 900 ringgit. Dan mereka jual pula pada orang lain dengan harga RM 2000 ringgit. Mereka tidak pula bayar pendapatan mereka kepada DBKL atau kerajaan dengan hasil jualan tersebut?

5. Dimana maruah penjaja tanpa lesen yang mengunakan ruang tempat letak kereta dan siar kaki lima milik premis bersewa dan kemudahan awam yang sepatutnya menjadi laluan pejalan kaki dan ruang orang awam lain guna kemudahan?

6. Sejauh mana tindakan & kekejaman yang Pihak Berkuasa Tempatan menuntut hak sebagai pentadbir Kuala Lumpur?

Cuba nilai semula jenis perniagaan dan cara mereka ( penjaja ) ini mencari rezeki? Halal ke pendapatan mereka dengan menipu pemerintah ( Kerajaan ). Apa hukuman yang setimpal bagi mereka?

Monday, September 22, 2014

Kedangkalan / Kobodohan Warga Kota menjadi masalah kepada DBKL!

Saya bimbang apabila kedangkalan atau sikap tidak ambil tahu pada kejadian yang melibatkan kesejahteraaan wargakota yang lain menjadi satu trend yang berterusan. 

Bayangkan apa bakal berlaku apabila tindakan menguatkuasa undang-undang menjadi satu bahan ejekan atau bahan jenaka pada orang lain yang tidak memahami sesuatu prosedur atau tindakan, 

Contoh terbaru, tersebar video pergaduhan penguatkuasa wanita dan penjaja wanita di Taman Tasik Permaisuri. Apa yang berlaku sebenarnya, penjaja tersebut engkar dan melawan arahan beredar atau menutup perniagaan jajaannya. Lokasi penjaja tersebut juga adalah tidak bersesuaian. Guna tempat letak kereta awam. Bukan semua tempat awam adalah milik orang awam. Hak awam adalah hak kemudahan yang digunapakai oleh orang awam lain. Oleh kerana tidak fahamnya penjaja tersebut pada prosedur dan anggapan orang yang melihat video itu, seolah-olah penguatkuasa pula yang zalim tidak membenarkan & mengasari penjaja tersebut menjalankan aktiviti jajaan nya. 

Perkara asas yang warga kota tidak mahu tahu adalah, tindakan menjaja di kawasan tersebut adalah salah. Ingkar pada arahan itu di anggap melanggar undang-undang. Dan apabila berlaku sedemikian, tindakan yang melibatkan sedikit kekerasan adalah dibenarkan. 

Demi kesejahteraan warga kota yang lain. Tindakan penguatkuasaan akan di jalankan dari semasa berdasarkan kemudaratan yang berlaku. Secara ilmiahnya, tindakan penguatkuasaa akan dijalan dengan cara yang paling berhemah. Kerana itu tindakan yang keras dan tegas jarang di paparkan di media masa atau di sebarkan demi kesejahteraan warga kota yang lain. 

Sebarang kemusykilan, wargakota boleh bertanya di saluran yang sah. Pihak DBKL menyediakan pelbagai saluran yang boleh dihubungi dan akan di selia dengan sewajarnya. 

Penguatkuasa DBKL dan Sistem Shift!

Sebenarnya waktu bekerja yang di cadangkan oleh pihak pengurusan DBKL adalah Sistem Waktu Bekerja Bukan Pejabat. Mereka namakan Sistem Shift. Waktu bekerja adalah sebilang masa, asalkan jumlah jamnya cukup 8 jam sehari dan 6 jam pada hari ke enam atau pada hari Sabtu. 

Dalam sistem waktu bekerja bukan pejabat juga, ada lagi 2 jenis waktu bekerja. Kerja 5 hari seminggu dengan jumlah jam bekerja sebanyak 9 jam. Manakala kerja 4 hari seminggu pula melibatkan kerja 12 jam sehari. 

Di fahamkan bahawa Jabatan Penguatkuasaan akan melaksana dua sistem pada bulan hadapan. Kerja 6 hari seminggu dan kerja 5 hari seminggu. 

Untuk makluman, Jabatan Penguatkuasaan masih mengunakan Perintah Am 1 Feb 1974. Pekeliling Bilangan 13 Tahun 2005 Perlaksanaan Lima Hari Bekerja Seminggu adalah tidak terpakai di Jabatan Penguatkuasaan DBKL atas arahan Datuk Bandar dan Ketua Pengarah DBKL. Maka arahan itu adalah rasmi walaupun tiada sebarang surat di keluarkan sebagai panduan atau kesilapan pada perlaksaaan sejak tahun 2005 lagi. 

Hanya nampak janggal kerana hanya berlaku pada Jabatan Penguatkuasaan DBKL. 

Dalam kaedah sistem waktu bekerja bukan shift itu juga cuti atau kelepasan atau cuti mingguan tidak semestinya jatuh hanya pada hari Sabtu dan Ahad seperti mana waktu lima hari bekerja seperti pekeliling tahun 2005 tersebut. Hanya kena faham bahawa sistem shift atau waktu bekerja bukan pejabat ada 6, 5 atau 4 hari kerja seminggu. 

Bermula bulan depan, kita akan mengalami sedikit kejutan kerana ada kawan-kawan yang kerja 6 atau 5 hari seminggu. 

:p 





Friday, September 19, 2014

Peperiksaan Khas Pegawai Penguatkuasa N27! Penipuan atau Pembaziran?

Saya dah lama tergerak hati nak bertanya dan buat masa ni tiada siapa pun boleh beri jawapan yang saya rasa boleh dipercayai.

Tujuan Pembantu Penguatkuasa Gred N17 yang telah di sahkan jawatan tetap & lulus Peperiksaan Perkhidmatan Pembantu Penguatkuasa Gred N17 mengambil Peperiksaan Khas Pegawai Penguatkuasa Gred N27.

Sejak 15 tahun lalu, tak pernah pula saya dengar mana-mana kakitangan Gred 17 yang lulus peperiksaan tersebut naik gaji atau naik pangkat kepada gred N27. Malahan, yang saya dengar, ramai pegawai Gred N27 tak lulus peperiksaan itu.

Saya pun dan lulus peperiksaan N27 tu sejak 8 atau 10 tahun yang lalu. Tiada apa berlaku pun pada pergerakan gaji, pangkat, anugerah atau pingat yang saya terima sejak saya lulus peperiksaan tersebut.

Begitu juga pada Peperiksaan PTK. Saya pun dah lulus peperiksaan tersebut. Tak naik pangkat pun. Gaji naik RM 55 ringgit.

Kemudian bila perlaksanaan KUP, tahun ni saya layak dapat. Dan rupanya beza KUP N22 tersebut hanya RM 95 ringgit.

Saya masih tak bersyukur? Ada yang masuk lebih baru dari saya dah 4 kali naik pangkat dalam tempoh kurang 10 tahun.

Yang sama masuk atau lebih baru pun dah 2 kali dapat anugerah khidmat cemerlang. Tapi saya tak kisah sangat. Sebab kan rezeki tu semua kuasa tuhan. Manusia mana boleh tentukan rezeki orang lain. Kan?

Saya bersembang dengan orang-orang lama. Saya kira masih baru berbanding mereka yang dah lebih 35 berkhidmat. Pun masih terkebil-kebil melihat orang yang lebih baru dari mereka mempunyai rezeki yang lebih baik dari mereka dan menikmati peluang yang lebih bagus dari mereka. Sampai ada yang tanya pada saya, yang pergi Singapura tu mereka bagi sumbangan apa pada Jabatan? Saya cuma jawab,

"Kalau abang dah 35 tahun servis pun mereka tak pandang, apa lagi saya yang baru 15 tahun berkhidmat. Pengarah sendiri dah bagi warning pada saya! Saya sendiri pun tak akan naik pangkat atau terima apa-apa anugerah lagi. Saya lebih malang dari abang lah.. "

Tuhan pun berpilih-pilih juga nak bagi rezeki kan?

Nauzubillah!

Thursday, September 18, 2014

Tempoh Perkhidmatan! Sekadar angka atau jumlah jasa?

Kalau dah 10 tahun servis, apa yang patut kita dapat? Sah jawatan? Kursus? Pingat atau lawatan kemana-mana dalam negara atau luar negara?

Kalau dah 20 tahun servis? Naik Pangkat? Naik gred? Pingat Jasa Bakti? Khidmat Cemerlang? Jumlah gaji?

Kalau dah 30 tahun servis? Sijil Khidmat Bakti? Jamuan Makan Jasa Mu Di Kenang? Jemputan ke Majlis Tahlil? Ulang alik ke klinik kesihatan untuk dapat rawatan & ubatan?

" Jangan tanya apa sumbangan kamu pada negara ( jabatan ), tapi tanya lah apa sumbangan negara ( jabatan ) pada kita.. "

Ada yang dah berkhidmat lebih dari 35 tahun. Ada yang nak berhenti tahun depan ( saya dah dengar nak berhenti tahun depan tu 10 tahun yang lalu. Tapi tak berhenti pun.

Masalah yang sebenar adalah saya! Saya yang menghasut. Saya yang jadi penderhaka. Saya yang memburukan nama jabatan. Tapi jika di nilai pada jumlah sumbangan mereka yang telah berkhidmat, saya menyatakan dengan terus terang bahawa 'kebajikan & penghargaan' pada mereka yang dah lebih 20 tahun itu macam kacang! Bukan kacang lupakan kulit, tapi bila dah sedap makan kacang, kulit memang terus di buang!

Saya tak berhenti tahun depan kalau tak dibuang atau di pecat atau di arahkan berhenti!

Amin...

Thursday, September 11, 2014

Hari Penguatkuasa DBKL! Lahirnya sebuah Cinta?

Ada sehari setiap tahun. 15 September! Saya menyatakan rasa kagum pada pengurusan kerana tetap melaksana Sambutan Hari Penguatkuasa yang ke 45 pada tarikh tersebut.
Dah berulang kali saya nyatakan. Jangan di ubah walau sehari pun. Kekalkan sambutan tersebut pada tarikh yang sama setiap tahun. Sebabnya kita mahu hari tersebut menjadi tarikh yang 'keramat & sinonim' dengan Penguatkuasa DBKL.

Jika selalunya kita berkorban masa untuk hadir ke majlis orang lain, sambutan agensi lain, hari sukan untuk anak-anak kita, hari keluarga untuk suami atau isteri kita. Hari ini kita kena ubah tradisi & persepsi. Kita kena bawa mereka lihat Sambutan Hari Penguatkuasa di adakan. Kita kena bagitahu pada mereka kita ada hari yang di sambut pada setiap tahun.

Kita kena bagitahu suami atau isteri, bagitau pada mak dan ayah kita, bagitahu pada anak-anak kita. Kita kena ubah tradisi. Kita mesti berbangga dengan hari kita. Kita kena hebahkan bahawa kita berbangga menjadi Penguatkuasaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Disini kita semua bersaudara. Kita semua sebangsa. Kita adalah Satu!

Jika berkesempatan, kita bawa mereka saksikan Sambutan / Majlis Perbarisan Hari Penguatkuasa yang Ke 45 ini.

Kepada semua sahabat handai dan taulan. Saya mengucapkan Selamat Hari Penguatkuasa yang Ke 45. Semoga kita terus di berkati dan di rahmati..

Amin...

Monday, September 8, 2014

ANULAE DBKL membantah arahan kerja secara giliran / shift pada setiap Sabtu di Jabatan Penguatkuasaan.

- Wujud "double standard" dalam arahan tugas.

- Ada unit-unit tertentu tidak tertakluk dengan arahan kerja secara giliran / shift pada setiap hari Sabtu. Diberi bayaran lebih masa bila bertugas hari Sabtu.

- Pegawai bergred N27 ke atas dikecualikan bertugas pada hari Sabtu.

- Cadangan / penambahbaikan kesatuan sekerja ANULAE bersama ahli Majlis Bersama Jabatan pihak pekerja DBKL di dalam mesyuarat waktu bekerja secara giliran / shift di Jabatan Penguatkuasaan pada 19 Mac 2014 tidak di terima pakai.

- ANULAE DBKL mahu perlaksanaan giliran / shift pada setiap hari Sabtu di Jabatan Penguatkuasaan di kembalikan kepada asal dengan tiada paksaan bertugas, diberi bayaran lebih masa jika bertugas, ditetapkan pengiliran kerja secara adil dan saksama.

*Tindakan Unit JPSM Bahagian Perkhidmatan

Friday, September 5, 2014

Roh dan Semangat!

Saya bukan bomoh! Nak bercerita tentang semangat dan roh, hanya saya merasakan bahawa perkataan itu bersesuaian dengan maksud yang ingin saya sampaikan. Dalam bahasa berpasukan atau satu perkumpulan, ayat yang sesuai adalah 'kekitaan' atau bahasa lainnya 'Esprit de Corps'.

Bunyi macam sedap, begitu juga dengan maksudnya dalam sebuah institusi atau organisasi yang berkumpulan. Lebih kepada semangat dalam berpasukan. Gerak kerja yang menjadikan kumpulan itu kuat, teguh dan bersatu. 

Itulah yang saya cuba sampaikan. Kita sudah tiada semangat dan roh! Kita tidak lagi menjadi satu kumpulan yang bersatu. Kita bukan lagi kumpulan yang digeruni atau disegani kerana semangat tersebut. 

Tak perlulah saya sebut jabatan atau bahagian atau unit. Dan terang lagi bersuluh memang saya maksudkan jabatan yang kita sama-sama sayangi. Saya tak kisah sekiranya saya dianggap penderhaka atau penghasut. Tak kira apa pandangan pihak jabatan atau pengurusan tertinggi jabatan. Niat saya sangat jelas juga. Mahu ingin terkemuka, mahu jadi yang terbaik, mahu disegani, mahu kekal menjadi barisan hadapan dalam memajukan perkumpulan orang yang sama-sama berkhidmat dalam baju seragam yang sama. 

Jika saya fikir untuk diri saya, boleh sahaja saya mengipas atau meloloskan diri saya sendiri untuk jadi popular dan berpura-pura bodoh dan makan gaji sampai tamat perkhidmatan. Tapi apa pentingnya saya pada orang lain? Saya fikirkan kita sama-sama cari makan di tempat yang sama, bekerja dengan orang yang sama, berkhidmat atas dasar yang sama. Mencari berkat! 

Jika saya menyisihkan diri juga tidak akan mengubah hidup saya. Boleh jadi saya pentingkan diri. Boleh jadi juga saya benar-benar menjadi penghasut. Tapi adakah sifat itu yang ada pada setiap orang yang datang memohon untuk berkhidmat dengan kerajaan yang memerintah? Siapa mahu hidupnya susah? Siapa mahu di catitkan di bahu kirinya dengan dosa yang tidak disedari? Saya lupa diri? 

Mana perginya 'Semangat dan Roh' dalam dunia pekerjaan kita? Jawapannya pada sistem! Sistem yang kita gunapakai. Cara kita bekerja, arahan dalam bekerja. Dan yang paling utama adalah Ketua yang menjadi 'sistem' itu tidak melakukan amanah dan tanggungjawabnya dengan semangat dan roh ILMU. Tiada hubungan 'persaudaraan' dalam semangat berpasukan. Memisahkan ikatan berpasukan dengan kaedah politik 'Pecah dan Perintah!', dan akibatnya segala maklumat dan arahan sentiasa bercanggah dengan maksud sebenar. Hilang keperibadian kerana giliran pangkat. 

Dan yang paling menyedihkan saya, perasaan hormat langsung tiada. Jasa orang lama dalam perkhidmatan dah tiada nilai. Kekuatan yang ramai itu tidak berguna. Ibarat peristiwa Israk Mikraj, apabila ada seorang lelaki tua yang terus menerus mengambil dan cuba mengangkat kayu yang dia sendiri tak mampu pikul. 

Selebihnya masih berkira-kira dengan giliran pangkat yang dia rasa dia mahu! 


Wednesday, September 3, 2014

Latihan Perbarisan Hari Penguatkuasa ke 45 Tahun 2014

Selawat dan salam ke atas junjungan.

Sebagai seorang kakitangan Jabatan Penguatkuasaan, saya berbangga dengan jawatan & pakaian seragam saya. Rata-rata yang mengenali saya anggap mereka faham akan maksud tulisan saya walaupun mereka tidak menyatakan sokongan atau ada yang menyampah dengan keadah yang saya gunakan di media sosial. Tapi saya anggap itu adalah hak masing-masing untuk menyuarakan pendapat.

Tahun ini saya lebih awal terpilih untuk bersama rakan lain menjalani latihan kawad. Tiada masalah bagi saya, kerana saya suka.

Jabatan mana di dalam organisasi DBKL yang ada hari khas seperti Jabatan Penguatkuasaan? Jabatan mana yang dah sambut ulangtahun yang ke 45 sejak wujudnya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur?

Saya menyatakan sokongan pada usaha supaya menjadikan Hari Penguatkuasa ini di hebahkan kepada orang ramai dan disertakan dengan acara yang melibatkan wargakota. Bukan setakat Kempen Derma Darah, Pertandingan Memancing, Majlis Tahlil, Perbarisan / Kawad dan persembahan, tatoo atau seni mempertahankan diri.

Saya pernah mencadangkan agar di adakan mini expo yang mempamerkan Jabatan Penguatkuasaan sebagai sebuah jabatan yang memiliki pelbagai aset & kemudahan yang membantu wargakota yang lain seperti pameran / persembahan yang melibatkan unit-unit khas yang sentiasa bersedia 24 jam / 365 hari setahun.

Perlu mesra dengan wargakota dengan perkhidmatan yang disediakan, termasuk dengan kemudahan yang di kawal selia oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Seperti dewan, padang, tempat rekreasi, kereta kuda dan lain-lain jenis perkhidmatan.

Mesti lah yang berkaitan dengan perkhidmatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Oleh kerana kita salah satu jabatan yang memiliki peluang untuk menghebahkan pada wargakota, lebih baik kita hebahkan juga segala bentuk dan jenis-jenis perkhidmatan yang di sediakan.

Bukan hanya pada statistik tindakan yang kita keluarkan, tapi kita kena terangkan juga kaedah yang kita guna pakai dalam memelihara dan menjaga harta benda Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur juga.

Kemana lagi kita nak tumpahkan kuah kalau bukan pada nasinya.

Wassalam..

Thursday, July 24, 2014

Tegas dan Setia!

Saya menulis bukan kerana syok sendiri! Saya guna cerita & pengalaman yang saya tahu kerana bersandarkan pada bukti yang saya ada. Etika itu saya rasa semua orang ada. Bercakap atau berkata untuk kebenaran.

Siapa yang hidup atas dunia ini rasa akan menongkat dunia? Siapa yang mahu hidupnya diselubungi kebimbangan dan melihat keburukkan orang lain tanpa mempedulikan nasib bangsa & agamanya?

Siapa yang mahu menyuap makanan kedalam mulut anak isteri dari sumber yang haram jika ada jalan untuk menikmati sumber yang halal?

Jika saya di halang menulis atas kebenaran yang saya ada, di halang kerana di anggap saya cuba menghasut & memburukkan sesiapa, mereka patut bersemuka & jelaskan cerita mengapa saya mereka-mereka cerita untuk mengaibkan pihak tertentu. Saya dah gila agaknya.

Saya bergerak atas akal fikiran saya & menulis beberapa patah perkataan yang saya nampak akan wujudnya khilaf & kekurangan untuk kita sama-sama perbaiki. Bentuk media hari ini bukan buat secara rahsia atau sorok-sorok. Kita hadapi lah cabaran semasa yang sesuai dengan zaman.

Saya masih merasakan orang salah faham akan niat saya untuk membetulkan beberapa perkara yang asas dalam kerja / ibadah seharian. Saya juga jahil & kurang ilmu. Tapi saya nampak jalan untuk kita sama-sama perbaiki & sama-sama menikmati apa itu ibadah ( pekerjaan ) yang kita sama-sama lakukan.

Tambah ilmu bukan kerugian. Tapi menambah / kenaikan pangkat itu adalah amanah yang membolehkan kita rentung di jilat api neraka kerana kejahilan kita memegang amanah yang diberikan.

Tuhan menguji kita. Esok mungkin kerana pangkat & kuasa itu juga akan menjadikan saya tidak lagi bergelar Penguatkuasa DBKL. Esok juga mungkin kita sama-sama menyedari bahawa ilmu, pangkat & kuasa kita jadi sia-sia kerana kita langsung tidak membantu orang lain untuk mengubah kehidupan mereka kepada yang lebih baik.

Ramadhan dah semakin pendek. Kita menceritakan kisah kejayaan kita. Kita kisahkan kegembiraan kita. Kita bangga dengan pencapaian kita.

Rupanya, kita hanya loloskan diri kita! Biarlah orang lain dengan nasib mereka!

Wednesday, July 16, 2014

Mesin Judi! Penguatkuasa DBKL Gagal?

Bukan perkara baru jika operasi bersepadu ini dianggap tidak berjaya. Anggapan saya itu hanya helah untuk pihak DBKL mengandakan jumlah operasi bagi membenteras kegiatan tersebut.

Apa yang gagalnya? Matlamat awal adalah supaya mereka 'memberhentikan' perniagaan & aktiviti mereka. Bukan jumlah barangan yang dirampas atau di sita menjadi ukuran operasi tersebut. Tapi jumlah 'kerugian' yang mereka alami akibat tidak dapat menjalankan kegiatan / perniagaan mereka.

Itulah matlamat asal. Membendung & mengawal jumlah pertumbuhan mereka. Kita patut lupakan kawan-kawan kita yang bersubahat. Kerana kita tak tahu pun cerita sebenar. Hanya menerima cerita rekaan orang lain.

Kepada yang terlibat malam tadi, syabas & tahniah!

Tuesday, June 10, 2014

Ugutan atau Arahan Semasa?

Jika berlaku 'ugutan' dalam menyampaikan arahan semasa atau arahan kerja, bagaimana pegawai bawahan nak kenalpasti? 

Hieraki kuasa pemerintahan masih digunapakai atau satu laporan bertulis patut di buat kepada pengurusan yang lebih tinggi? atau pegawai / kakitangan bawahan akan sentiasa dan terus dipersalahkan? 

Pengucapan awam atau lisan boleh dianggap sebagai menyatakan kenyataan awam. Manakala penulisan di laman awam juga boleh di anggap sebagai kenyataan awam. Tapi bagaimana arahan kerja yang tidak menepati syarat perkhidmatan? Seperti arahan kerja 6 atau 7 hari seminggu dijalan kan? Alasan kerja kurang sejam atau boleh tuntut kerja lebih masa sejam? Atau kerja 9 jam sehari atau kerja 8 jam sehari? 

Jika perkara 17 digunapakai untuk menamatkan perkhidmatan saya, mohon rujuk perkara 20 Memulakan prosiding undang-undang dan bantuan guaman dan perkara 22 Melaporkan kerja atau kelakuan yang tidak memuaskan juga dalam Kaedah-Kaedah Pegawai Penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur ( Kelakuan Dan Tatatertib ) 1992. 

Bukan semua penguatkuasa yang ada ini tunggul. Pembuktian kes bukan perkara susah pun jika dah 6 bulan perlaksanaan sistem kerja 6 hari seminggu atau kerja hari sabtu hakiki. Pihak pengurusan pula apa bukti yang ada bagi menyokong arahan kerja tersebut? Surat arahan ada? Arahan pihak ketua  jabatan ada? Arahan atau surat dari pengurusan tertinggi ada? 

Yang berlaku di Jabatan Penguatkuasaan sekarang adalah apa? Arahan atau Ugutan? 

Sunday, June 1, 2014

Whistleblowing! Enforcement DBKL

Schools don't teach whistleblowing, it’s not encouraged behavior in corporate America, and often whistleblowers are portrayed as criminals.

But while the average person knows of popular whistleblowers in the media like Snowden or Manning, few understand that they, too, are whistleblowers every time they suggest a change or improvement at work.

When someone blows the whistle, it's not about taking their company down, it's about suggesting improvements. And through this feedback, you can gain an honest insight into how your company is truly doing.

If you don't address the issues your whistleblowers bring to your attention, you could have a much more expensive problem on your hands down the road.

Here’s how to avoid the pitfalls of all those brands being dragged through the mud by encouraging whistleblowers in your organization:

1. PRACTICE AN OPEN-DOOR POLICY

People are often afraid to discuss problems with their boss, or sometimes even talk to them at all. You can alleviate this by showing your employees that you adhere to a true open-door policy.

No matter how busy you are, always greet employees and find time to meet with them on a regular basis. Foster an environment where a level of healthy discourse is welcomed with open arms.

2. PROVIDE AN ANONYMOUS SUGGESTION BOX

Some problems need to be addressed anonymously. People simply don't feel comfortable breaking ranks to bring up issues they feel involve possible illegal or immoral acts they witness at work. Some entry-level employees will only mention a problem once and assume if it were important, someone above them would do something.

Snitching on other employees may be seen as sinister, and your people may be embarrassed to speak up. Ensure you have a form, inbox, or number they can contact for anonymous tips. The police have prevented and solved a lot of crimes with this way; your business could flourish from anonymous tips as well.

3. WALK YOUR TALK

Make sure you lead the way you want to be followed. If you take shortcuts, your employees will notice. The work environment you build isn't just what you say; it's also what you do.

Just like a child knows the difference between what their parents say and do, your employees know the same about you as well. If you rip off your customers or don't stand behind your products and services, why would your employees?

4. TAKE THE GOOD AND THE BAD

Don't just ignore bad feedback or brush it off because you're doing well. You may be making money right now, but one day you may not be.

Negative feedback was all it took to land Donald Sterling in hot water after Vivian Stiviano blew the whistle on him. If the NBA ignored this negative feedback, they'd lose fans, sponsors, and, ultimately, money.

There are SEO services that can help you hide negative feedback online, but it's expensive, and the more negative actions your company takes, the costlier your PR gets.

Listen to negative feedback wherever you get it, especially internally.

5. SHOW YOU'RE LISTENING

People stop going to church when they feel God isn't listening. They stop voting when their government isn't listening. If you don't give proof you're listening to your customers and employees, they'll stop talking and eventually abandon you.

Implement small improvements--make the effort to show you value input and implement suggestions. Reward your people for speaking up, even if it's not what you wanted to hear. Every step you take counts, so move in the right direction.

Treat everyone in business, whether it’s your boss, partner, employees, or customers, with respect, and they'll do the same for you, building a solid brand in the process.

Tuesday, April 29, 2014

Iklan yang tidak boleh di cabut! Penguatkuasa bersalah?



Berdasarkan tajuk & artikel yang di lapurkan, DBKL bersalah & di arahkan untuk bayar gantirugi. Mungkin kes terpencil, tapi kaitan nya dengan petugas / penguatkuasa impaknya besar. Kerana kategori iklan yang boleh di lesenkan atau iklan yang tidak mendapat kebenaran atau klasifikasi iklan  yang tidak boleh di cabut atau di tanggalkan. 

Di mata awam atau rakyat, iklan yang sebagaimana boleh di pasang atau boleh dilekatkan? Pihak DBKL hanya membenarkan iklan yang sebagaimana? Mengapa ada iklan boleh di pasang pada tiang dan pokok atau iklan yang di pasang di premis perniagaan? Atau di pasang di kediamam atau bangunan milik persendirian? 

Nampaknya, iklan yang tidak berunsur perniagaan boleh di pasang. Iklan yang berbentuk sepanduk, bunting, atau kain rentang juga tidak boleh di tanggalkan. Seperti ceramah, tazkirah, perayaan, pemberitahuan / pengumuman juga tidak boleh di cabut walau tidak dilesenkan atau memohon permit dari pihak DBKL. Orang awam akan mengambil kesempatan mengantung & memaparkan pelbagai bentuk pengumuman, demontrasi, politik, sukan, dan semua bentuk aktiviti sosial yang tidak berasaskan keuntungan.

Bagaimana penguatkuasa DBKL nak pantau? Atas keputusan siapa & siapa nak bertanggungjawab? 

Thursday, April 24, 2014

Dah Kena Kencing, Kena Sailang Pula!

Itu bahasa moden masakini, kalau saya tak guna bahasa sedemikian pun, orang tetap faham. Begitu juga kalau 'wa cakap macam ni, lu faham juga, walau lu tak sebulu dengan wa..'. 

Perubahan zaman, perubahan usia, tak mengubah sesuatu perkara dengan mudah, tapi perubahan tetap berlaku dengan keadaan yang kita sendiri tidak tahu, kalau dulu orang berjual-jual dengan bakul dan kereta tolak, hari ini masih berlaku juga, cuma yang beza adalah jenis warganegara atau jenis bangsa yang berbuat demikian. 

Kalau dulu junjung bakul, hari ini junjung bakul juga, walau di mata kita pangkat dan kuasa itu merupakan ukuran bagi seseorang, tapi tak boleh menutup perbuatannya di masa lalu, kalau dulu dia seorang pendengki, dulu dia penghasut, dulu dia kuat bodek, sekarang dah berjawatan tinggi pun, perangainya tetap sama. 

Faham kan bahasa saya? Saya menerangkan perangai manusia, saya menerangkan cita-cita manusia, manusia anggap jika berilmu, mereka akan di hormati, jika ada pangkat, mereka akan di hormati juga, jika ada kuasa mereka mahu di hormati juga. Tapi mereka lupa pada orang sekeliling mereka, mereka lupa orang yang pernah bantu mereka. Mereka akan pijak sesiapa sahaja yang mereka fikir akan jadi halangan pada dirinya. Memang mereka mudah lupa pada asal usul. Kalau mereka mengaku berperangai yahudi dan nasrani sekali pun, tak akan menjadikan mereka malaikat atau wali juga. Tapi suka nak acah-acah orang dengan tafsiran kaedah undang-undang atau tatakelakuan. 

Jadi kaya, ada pangkat dan ada beberapa jumlah skrol akedemik bukan ukuran kejayaan la kawan! Kejayaan adalah pada mereka yang bahagia dengan cara kehidupan semasa. Jika orang berkereta, kita juga berkereta, bezanya jika orang beli secara tunai, tapi kita masih bayar secara ansuran dan berhutang. Orang lain dan beli rumah dan ada tanah, kita masih menyewa di rumah orang dan beli rumah jauh entah dimana dan masih bayar ansuran secara bulan-bulan juga. Siapa yang lebih berjaya sebenarnya? 

Berkaitan Sailang ni, saya juga guna ayat semasa, hanya orang faham sahaja mengerti, betapa hebatnya jika ada kawan yang akan aniayakan kawan-kawan sendiri kerana kepentingan dirinya, sentiasa untuk dirinya, hanya pada dirinya. Malah sangat berbangga jika dapat mengatasi kawan dan lawan dari apa cara bentuk. Rasa tercabar bila lihat kawan-kawan lain ada lebih.

Maka hatinya berbunga-bunga mencari helah dan segala tipudaya agar dapat menjatuhkan orang lain, menyebarkan fitnah terhadap orang lain, atau apa sahaja cara yang boleh mengaibkan orang lain.

Dalam dunia ni, hanya saya seorang sahaja betul, orang lain semua tak betul! 

Zaman Kemajuan!

Nabi Muhammad saw sendiri, pada suatu hari terlambat pergi sembahyang subuh daripada biasa, padahal sahabat Bilal telah azan, beliau belum juga datang, maka cemaslah Bilal, kalau-kalau beliau kurang sihat. Lalu dia datang ke kamar beliau di samping masjid dan memohon izin kepada Aishah hendak bertemu dengan beliau.

'Masuklah, beliau ada di dalam,' jawab Aishah.

Bilal pun masuk, didapati beliau sudah lama bangun, tetapi dilihatnya bekas menangis di mata beliau. Dengan terharu, Bilal berkata : ' Apakah sebab engkau menangis, ya pesuruh Tuhan, padahal jika ada pun kesalahan paduka, yang dahulu atau yang terkemudian, semuanya telah diampuni Allah.' 

Beliau bersabda : 'Tadi malam datang Jibril kepada ku membawa wahyu "Sesunguhnya pada kejadian semua langit dan bumi, dan pengantian malam dan siang, adalah menjadi bukti bagi orang yang mempunyai sari fikiran" ( surah 3, Al Imran ayat 190) 

Akhirnya beliau berkata, sambil melangkahkan kakinya menuju ke masjid : "Celakalah orang yang membaca ayat ini, hanya semata-mata membaca, dengan tidak memerhatikan kandungan di dalamnya.." 

Jarang benar saya menggunakan petikan ayat Quran atau hadis bagi menerangkan maksud, saya takut, hati saya berdebar takut salah melakukan tafsiran atau kias yang salah bagi menerangkan maksud. 

Perbetulkan saya jika saya salah, tapi ada orang 'bercakap' bahawa kenaikan pangkat dan anugerah-anugerah yang saya sepatutnya dapat jadi terhalang kerana saya meluahkan 'persepsi / asal idea pada kebenaran' di laman blog dan facebook saya. 

Saya pulangkan kembali fikiran itu pada tuan-tuan dan puan-puan untuk menilai. Saya terkejut kerana orang yang kononnya terpelajar, terdidik dengan pelbagai anugerah kecermerlangan itu rupanya pengadu domba yang tidak berani bersemuka. 

Saya tetap berasa bangga, saya masih di depan! :) 

Tuesday, April 15, 2014

Sifir Matematik Tempat Letak Kereta DBKL!

Kadar bayaran bagi sejam adalah 50 sen! Jika sewa petak khas, harga rm168 sebulan! Lebih kurang rm6.45 sehari. Jika bayar meter selama 10 jam pula rm5.00. 

Jika masuk tempat letak kereta swasta, sejam rm4.00. Kalau 10 jam dah rm40.00. Kalau sekali masuk mungkin rm20.00. 

Warga kota lebih suka 'gaduh' dengan Penguatkuasa DBKL lagi dari bayar 50 sen. Itu yang biasa berlaku di Kuala Lumpur. Kalau masuk tempat letak kereta di kawasan bangunan atau medan niaga juga sama. Kalau letak guna 'jockey' lebih daripada kadar biasa. Tapi itu berlaku tanpa orang lain pertikaikan pun kuasa tempat letak kereta swasta atau pemilik medan niaga atau kuasa 'jockey' minta bayaran tempat letak kereta. 

Undang-undang yang diperuntukkan memang dah memperkecilkan kuasa Penguatkuasa atau sengaja nak meremehkan tugas penguatkuasa dengan hal-hal yang sedemikian. 

Gambaran pada kawasan tertentu seperti di kawasan parlimen, ada 10 orang petugas yang mengambil tindakan pada pelbagai kesalahan. Cuma pada fikiran saya, produktiviti yang dihasilkan adalah perkara yang sangat merugikan. Bayangkan jika seorang penguatkuasa bergaji rm 4 ribu sebulan, bersamaan dengan rm40 ribu ringgit. Tapi mengambil tindakan keatas orang-orang degil bayar tempat letak kereta yang menjana pendapatan rm5.00 maksimum pada sebuah petak. Perlu berapa ratus petak untuk mengembalikan jumlah gaji rm40 ribu gaji yang di ambil oleh penguatkuasa? Kiraan saya 8 ribu petak tempat letak kereta. Manakala notis secara purata pula antara 300 ke 500 keping notis sehari. Agak-agak ada sampai 100 keping sehari di bayar tak? Dengan kadar rm50 sekeping? 

Sistem kupon juga pernah dibuat, tapi tidak mendatangkan kesan jika bayaran sejam adalah 50 sen. Memang tiada produktiviti pun pada tugas dan kerja-kerja penguatkuasaan. Saya tiada bukti atau statistik jumlah kutipan syiling pada meter parking di sekitar Kuala Lumpur, tapi saya boleh agak kos penyelengaraan yang wujud itu adalah berpuluh kali ganda rugi pada pihak konsesi. Malah nak lihat orang yang menyelengara pun susah. 

Wargakota mahukan keselesaan pada aliran trafik dan kemudahan tempat letak kereta, tapi bayaran yang dikenakan adalah tidak setimpal. Ibarat beri percuma. Manakala bentuk halangan lain itu yang sebenarkan merupakan kesalahan. Letak di siar kaki, letak di kaki lima, letak di hadapan pintu masuk atau selekoh, atau letak di kawasan yang tidak dibenarkan. 

Kemudian, ada pula kawasan yang diwartakan atau yang tidak, ada yang kena bayar dan ada yang tidak. Kita semua sedia maklum, bahawa tempat letak kereta bermeter sudah tidak relevan lagi bagi tujuan mengambil tindakan. Seolah-olah pihak PBT sengaja memasang perangkap pada wargakota dan mengambil tindakan saman atau mengenakan kompaun atas kesalahan tidak mengambil tiket tempat letak kereta berharga 50 sen. 

Seriuskah kerja penguatkuasa mengambil tindakan sedemikian? Atau tempat letak kereta benar-benar menjana pendapatan pada DBKL? Memiliki lesen atau membayar permit perniagaan lebih murah dari bayar tempat letak kereta. 

Saya tak cuba mengubah atau menghasut, cuma suka menyatakan kebenaran pada kapasiti bidang tugas. Jika anggap saya mengarut, cuba fikir pandangan orang ramai pula. Adakah mereka anggap kita menyediakan perkhidmatan pada mereka atau kita memberi tekanan dan beban pada kehidupan mereka seharian. 

Kita sama-sama cuba guna otak! 

Monday, April 14, 2014

Demi Kepentingan Awam atau Ikut Arahan?

Saya dapat lihat apa itu yang selalu di salah erti oleh pihak berkuasa tempatan atau pun orang awam yang berkepentingan. Maksud saya pada kejadian atau hal yang melibatkan kuasa seorang penjawat awam. Sama ada dalam masa menjalankan tugas atau pun tidak. 

Contoh mudah adalah masalah kesesakkan lalulintas di pusat bandar atau jalan-jalan utama. Selalu di kaitkan dengan aduan tiada pertugas di lapangan. Atau petugas dilihat hanya berada di simpang-simpang jalan tanpa memperdulikan lalulintas yang semakin sesak. 

Begitu juga dengan kekurangan ruamg letak kereta dan motosikal. Orang awam akan menyalahkan pihak berkuasa apabila mereka di kenakan tindakan notis tawaran kompaun atau notis pemberitahuan kesalahan. Perkara yang selalu jadi pertikaian adalah bentuk notis itu di sampaikan. Walaupun hanya kerana tidak membayar tiket tempat letak kereta yang berharga 50 sen bagi tempoh sejam. 

Jika notis dikeluarkan, bayaran atau tawaran kompaun sebanyak 50 atau 100 ringgit pula terpaksa dibayar. Walhal pengguna atau orang yang meletakkan kenderaan tersebut hanya akan bayar apabila nampak kelibat penguatkuasa. Jika tidak, mereka tak rasa nak bayar pun. 

Orang awam pula sanggup 'menyerang dan memaki hamun' jika notis dikeluarkan sebelum mereka sempat membeli tiket. 

Jujurnya, saya tak pernah jumpa pula penguatkuasa yang sanggup tunggu setiap jam pada akhir tempoh bayaran tamat. Biasa akan sekali lalu sahaja. 

Memang benar penguatkuasa mempunyai kuota notis kesalahan yang perlu dikeluarkan dalam sehari, tapi semua pengeluaran notis adalah berdasarkan sekali lalu atau sekali jalan. Sangat jarang untuk mengambil tindakan di kawasan atau laluan yang sama berkali-kali. 

Manakala bentuk halangan pula, biasanya pada lokasi atau tempat yang betul-betul hotspot. Bukan sebarang kawasan boleh tunda dan tarik kenderaan secara sesuka hati. 

Punca kesesakkan adalah kerana halangan di sisi-sisi jalan. Menganggu lalulintas lain. Menyebabkan kenderaan lain memperlahankan kenderaan. 

Bayangkan setiap bas atau teksi dibenarkan menunggu di setiap kawasan utama, pusat membeli belah, medan niaga tanpa kawalan. Orang ramai mungkin anggap mereka lebih mudah mendapatkan kenderaan, tapi lihat sendiri cara bas dan teksi beroperasi di kawasan pusat bandar. 

Kaedah penyuraian trafik, penutupan jalan, kerja-kerja jalan sentiasa di pantau demi kelancaran aliran trafik, pihak ITIS dan TMC memantau 24/7 atas aliran lalulintas di sekitar jalan utama di pusat bandar. 

Tapi masih ada sedikit kekurangan pada waktu-waktu puncak kerana kebanyakan warga kota memilih untuk balik atau tamat kerja pada waktu yang sama. Menurut kajian lama, ada 2 juta kenderaan keluar masuk, dan hari ini, saya percaya jumlahnya telah meningkat kepada 4 juta kenderaan setiap hari. 

Waktu puncak pada jam 7 hingga 9 pagi, 12 hingga 2 petang dan 5 hingga 9 malam. Tidak termasuk pada acara-acara tertentu yang melibatkan jumlah orang awam berkali ganda seperti sambutan hari-hari peringkat kebangsaan atau peringkat Wilayah Persekutuan. 

Memahami apa yang berlaku itu adalah keperluan. Memahami jumlah masa yang pelu diambil untuk mengatasi sebarang masalah juga penting. Kerana Kuala Lumpur tidak ada waktu yang terhenti! 

Friday, April 4, 2014

Jangan Kencing Kawan!

Walau apa jenis arahan semasa atau arahan kerja, saya lihat orang-orang lama semacam tak kisah. Malah ada yang ketawa kecil bila bercakap atau meluahkan rasa kecewa atau kecil hati berkaitan dengan arahan semasa atau arahan kerja. 

Tahun awal saya berkerja dulu, ada orang lama dah berpesan, kerja kena pandai pilih kawan. Kerja kena hati-hati pilih kawan. Dulu anggapan saya, semua orang sama. Semua orang mahu bekerja dan cari rezeki yang halal, cari keberkatan dalam pekerjaan. Selalu berpesan pada diri sendiri, bekerja dengan pemerintah ini ganjaran pahalanya besar. Sebagai orang baru, saya harus belajar dengan persekitaran yang baru dan bersangka baik.

Hari ini, saya lihat, bukan hal rezeki atau keberkatan yang digunapakai. I jaga bontot i, u jaga bontot u! Bagi yang kejar pangkat, i pijak kepala sesiapa sahaja yang menghalang i, u jangan ganggu i, i buat ni untuk jaga periuk nasi i! Begitu juga hal kerja, i siapkan kerja i, u siapkan kerja u, kalau yang ada pangkat, i suruh u buatm u buat! Ini arahan i! U tak ikut, u siap! I turunkan pangkat u, atau i akan pastikan u pencen tak naik pangkat, i akan pastikan u tak akan senang sampai bila-bila! 

Bercakap pasal hal kerja berpasukan, memang ada pasukan bila waktu kerja senang, bila kerja susah atau kerja yang lebih masa, masing-masing ada alasan mak sakit, ayah sakit, anak sakit, isteri sakit, tok lang sakit, bila masuk status facebook, ada kat jakarta, ada kat thailand, ada kat singapura dan macam-macam lagi lokasi yang jauh-jauh. 

Bukan saya cemburu dan irihati pun, saya masih tak kisah dengan perangai sebahagian mereka yang cakap pandai sahaja. Kaki kipas atau pembelot dalam urusan kerja harian, orang dulu-dulu cakap jangan hisap darah kawan, tapi kalau nak bezakan, memang banyak yang kering darah kerana hal-hal sebegini. 

Saya tak cuba nak mengubah juga, takut ramai pula anggap saya wali pula, macam lah saya tak berdosa pula. Kubur pun masing-masing, nak kena seksa nanti tu masing-masing. 

Jadi, suka hati apalah nak buat apa pun! Wa jaga wa punya batang! Lu jaga lah lu punya lubang dan batang juga! 

Adios! 

Wednesday, April 2, 2014

Wajib baca! Hormat atau penghormatan?

15 tahun 1 bulan 29 hari! Itu mengikut dari tarikh saya melapur diri pada 4 Jan 1999!

Rupanya selama ni, saya tidak berjaya memenangi hati sesiapa pun berkaitan dengan pekerjaan yang saya lakukan. Walau tanpa MC atau sijil sakit palsu, atau cuti tanpa rekod palsu atau bentuk-bentuk ponteng kerja yang serius. Saya agak, pasti banyak surcaj & kertas siasatan / pertuduhan keatas saya. Tapi ini bukan kisah saya.

Lagi 7 tahun saya dah 50 tahun! Saya agak nasib saya sama seperti orang lain yang umur 50 tahun sekarang. Bila tiada pangkat atau gred, orang-orang baru, pegawai-pegawai baru akan sedar bahawa saya mesti seseorang yang banyak buat masalah. Bila dah lihat tanpa sebarang pangkat, pasti anggota baru, pegawai baru terus dinaikkan pangkat. Pandangan mereka pada orang lama yang tiada pangkat ini sebagai apa?

Apa kita pernah fikir maruah seseorang bila perkhidmatan mereka-mereka yang dah berkhidmat lebih 25 atau 30 tahun? Tanpa secalit, dua calit atau tiga calit? Mahal sangat ke nak bagi calit? Bukan melibatkan pergerakkan gaji pun. Hanya sedikit penghormatan.

Bukan perlu sampai minta kelulusan JPA atau SPA atau Dato Ketua Pengarah atau Dato Bandar atau Menteri Wilayah pun.

Pandangan saya, mengenepikan jasa & tempoh perkhidmatan itu adalah dosa! Menidakkan rezeki orang lain juga adalah dosa! Pernah terfikir dengan pangkat dan kuasa yang kita ada itu akan membuat orang lebih hormat pada kita? Atau membantu orang lain untuk berasa dihargai itu lebih besar pahalanya?

Saya tiada bukti secara bertulis atau keterangan yang menyokong pandangan saya, tapi semasa perbarisan mingguan atau bulanan, cuba lihat kawan-kawan di sebelah? Mungkin sebaya dengan ayah atau mak kita. Apa difikiran kita bila melihat mereka masih melakukan kerja-kerja yang kita lakukan. Apa tenaga dan masa mereka selama ini tidak dihargai?

Nak saya buktikan bahawa ada orang yang di naungi dan dipelihara tuhan? Apabila mendapat anugerah khidmat cemerlang lebih dari 3 kali? Atau rezeki mereka sentiasa di pelihara tuhan apabila boleh naik pangkat yang bertukar gred lebih dari 3 kali juga? Apa kita patut percaya pada nasib, tuhan masih tak beri pada kita?,

Saya bukan Ustaz! Tapi kalau hal yang sedemikian pun tak dapat fikir, memang ketua jabatan dan pegawai kanan jabatan dah jauh memyimpang dari menjadi ketua atau pemegang amanah yang adil!

Jazakallah Khair..

Sunday, March 30, 2014

Sistem Merekod Laporan, Tindakan dan Operasi

Sekitar tahun 2004, saya pernah mengesyorkan satu sistem di wujudkan bagi jabatan untuk merekodkan laporan, jenis tindakan dan jenis operasi yang di jalankan di jabatan penguatkuasaan. Atas persetujuan ketua jabatan dan pegawai kanan ketika itu, sistem itu dibangunkan bersama Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi DBKL secara 'in house' atau ayat lain nya secara percuma dengan kepakaran dalaman antara kakitangan JTMK ketika itu. Dan sistem itu berjaya dibangunkan dan mendapat pujian dari Pengarah JTMK sendiri. Malah sistem itu telah di mayakan dengan kawalan dan sekatan pegguna yang sah. Atau maksud lain, kita mengawal kebocoran maklumat dan hanya boleh di lihat oleh pegawai atasan atau pegawai tertinggi DBKL.

Saya rangkakan sistem tersebut dengan tapisan pengguna yang tertentu, dengan sistem kawalan terhadap bentuk laporan mengikut kawasan, zon, parlimen dan kawasan-kawasan hotspot yang tertentu. Manakala menggunakan sistem mesra pengguna yang hanya perlu menaip atau skrol membuat pilihan. Untuk membuktikan sistem itu wujud, dokumen penghasilan sistem tersebut masih ada dalam simpanan pentadbiran jabatan. Dan pegawai yang pernah lihat sistem itu juga wujud tapi mendiamkan diri untuk mengaku kerana sistem itu 'percuma'

Saya sebut kembali penciptaan sistem itu kerana saya dapati, cara kerja kita tak pernah berubah. Setiap kali pertukaran pegawai di zon atau parlimen, pegawai baru akan bermula semula dari bawah. Jika berkaitan dengan bancian, jumlah kawasan, jumlah tindakan, jumlah kawasan hotspot dan mereka-reka laporan dengan statistik yang tidak sah. Oleh yang sedemikian, jabatan membuang masa dengan kerja-kerja bancian semula, pemetaan kawasan dan nama-nama jalan dan sempadan kawasan selian. Akibatnya tindakan tidak dapat di rekodkan, jumlah operasi juga tidak tepat, laporan pegawai dan kehadiran pertugas di lapangan juga tidak diketahui.

Perkara mudah yang saya pernah tanya, bagaimana ketua jabatan nak tahu jumlah tindakan yang di keluarkan dalam tempoh satu shif waktu bekerja? Bagaimana ketua jabatan nak tahu jumlah pegawai dan anggata di lapangan secar tepat pada satu masa? Bagaimana nak tahu siapa ke klinik dan mendapat Cuti Sakit dalam tempoh satu hari? 

Bagaimana nak satukan jumlah rekod laporan pegawai dan anggota dalam masa sehari? Dengan jumlah lebih 2000 orang kakitangan, bagaimana tapisan rekod itu dilakukan? Adakah semua pegawai lapangan menghantar laporan sebelum shifnya tamat? 

Saya bukan musuh jabatan, saya bukan pengkianat! Hanya jabatan yang meminggirkan saya, hilangkan nama saya dan buat saya macam sampah! 

Saya pula di pandang sial sebagai pembawa masalah bila menerangkan hal-hal yang boleh memajukan jabatan. Sistem Merekod Laporan Tindakan dan Operasi itu bukan penyelesaian masalah. Tapi itu bukan satu-satu nya sitem yang pernah saya reka dan syor pada jabatan.

Thursday, March 20, 2014

Sabotaj! Kertas siasatan di buka!

Saya di fahamkan, akan ada satu kertas siasatan  & tindakan ke atas Kopral 4636 Hisham bin Hashim. Khabarnya akan dibawa ke Jawatankuasa Tindakan Tatatertib atau Jawatan Tindakan Terus. Itu seperti yang di dengar di bualkan.

Mesti pihak jawatan kuasa sudah ada bukti-bukti yang kukuh untuk mengaitkankan Kopral 4636 Hisham bin Hashim ke Lembaga Tatatertib. Sebagai orang luar, kita sama-sama nantikan keputusan dan tindakan yang bakal di kenakan terhadap beliau.

Saya juga simpati pada beliau. Selama ini pun beliau banyak mendiamkan diri bila di kaitkan dengan beberapa kesalahan yang mengaibkan diri & keluarganya. Tapi beliau masih sabar dan anggap itu cabaran dalam sektor awam.

Masalah yang mungkin mengaibkan beberapa pegawai, mengaibkan beberapa kakitangan atau hal-hal yang mengaibkan orang lain juga.

Hal-hal yang di sekat dan peluang kerjaya padanya, tuduhan skandal yang menjatuhkan maruah diri & keluarganya.. Mengalahkan DS Anwar Ibrahim pula..

Dengan nama Allah, saya percaya bahawa kebaikan seseorang itu ada hadnya, tapi tidak tahu sejauh mana pula kejahatan..

Sama-sama kita nantikan kesudahan penceritaan ini...

Amin!