Friday, April 4, 2014

Jangan Kencing Kawan!

Walau apa jenis arahan semasa atau arahan kerja, saya lihat orang-orang lama semacam tak kisah. Malah ada yang ketawa kecil bila bercakap atau meluahkan rasa kecewa atau kecil hati berkaitan dengan arahan semasa atau arahan kerja. 

Tahun awal saya berkerja dulu, ada orang lama dah berpesan, kerja kena pandai pilih kawan. Kerja kena hati-hati pilih kawan. Dulu anggapan saya, semua orang sama. Semua orang mahu bekerja dan cari rezeki yang halal, cari keberkatan dalam pekerjaan. Selalu berpesan pada diri sendiri, bekerja dengan pemerintah ini ganjaran pahalanya besar. Sebagai orang baru, saya harus belajar dengan persekitaran yang baru dan bersangka baik.

Hari ini, saya lihat, bukan hal rezeki atau keberkatan yang digunapakai. I jaga bontot i, u jaga bontot u! Bagi yang kejar pangkat, i pijak kepala sesiapa sahaja yang menghalang i, u jangan ganggu i, i buat ni untuk jaga periuk nasi i! Begitu juga hal kerja, i siapkan kerja i, u siapkan kerja u, kalau yang ada pangkat, i suruh u buatm u buat! Ini arahan i! U tak ikut, u siap! I turunkan pangkat u, atau i akan pastikan u pencen tak naik pangkat, i akan pastikan u tak akan senang sampai bila-bila! 

Bercakap pasal hal kerja berpasukan, memang ada pasukan bila waktu kerja senang, bila kerja susah atau kerja yang lebih masa, masing-masing ada alasan mak sakit, ayah sakit, anak sakit, isteri sakit, tok lang sakit, bila masuk status facebook, ada kat jakarta, ada kat thailand, ada kat singapura dan macam-macam lagi lokasi yang jauh-jauh. 

Bukan saya cemburu dan irihati pun, saya masih tak kisah dengan perangai sebahagian mereka yang cakap pandai sahaja. Kaki kipas atau pembelot dalam urusan kerja harian, orang dulu-dulu cakap jangan hisap darah kawan, tapi kalau nak bezakan, memang banyak yang kering darah kerana hal-hal sebegini. 

Saya tak cuba nak mengubah juga, takut ramai pula anggap saya wali pula, macam lah saya tak berdosa pula. Kubur pun masing-masing, nak kena seksa nanti tu masing-masing. 

Jadi, suka hati apalah nak buat apa pun! Wa jaga wa punya batang! Lu jaga lah lu punya lubang dan batang juga! 

Adios! 

No comments:

Post a Comment