Thursday, September 25, 2014

Penguatkuasa DBKL Bikin Wayang!

Saya tak pasti jika hari ini saya dibenarkan mengakses kembali maklumat yang saya dah lihat 10 tahun lalu di Skuad Penyelamat DBKL berkaitan dengan kerja yang di katakan 'wayang' oleh sebahagian warga Kuala Lumpur yang tak pernah anggap Penguatkuasa DBKL wujud sejak tahun 1969 lagi.

Saya boleh ceritakan hanya sebahagian, kerana saya tak pernah pun berada dalam unit tersebut Tapi antara 'wayang' yang pernah saya lihat adalah kejadian / Operasi menyelamat di Letupan / Kebakaran Kilang Bright Sparkle, Highland Tower yang tumbang, Tsunami di Acheh, Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa, Tanah runtuh Rumah Anak Yatim Hulu Langat, Tsunami di Kedah, Banjir di Johor & Pahang, SAR orang hilang atas gunung, SAR orang tengelam dalam tasik atau lombong, ambil mayat reput, turunkan mayat tergantung,

Itu hanya sebahagian. Sikit! Ada beratus & beribu lagi kes SAR yang dikendalikan tanpa gambar & bukti dilihat sebagai menyokong keterangan saya.

Bagi keseluruhan, penguatkuasa yang terlibat dengan filem ni dah bermacam juga, filem kategori antarabangsa pun ada. Iklan Proton Satria, Majlis Istiadat Pertabalan, Anna & The King, Mr Os, Kembara Seniman Jalanan, Rock oo. Dan itu juga hanya sebahagian.

Yang terlibat sukan antarabangsa pun ada, Sukan Komanwel, Sukan Sea. Yang wakil negara ada, yang berkhidmat di luar negara pun ada. Silat, Ragbi, Ping Pong dan segala macam sukan lagi.

Yang main kuda, yang main polo, yang lompat kuda pun ada, pun sama di peringkat antarabangsa. Main congkak, galah panjang pun ada.

Saya cerita ni, hanya contoh beberapa peratus sahaja. Bukan menyeluruh pun. Tapi anggapn orang terutama warga kota masih ingat  Penguatkuasa macai politik, macai kerajaan & sebagainya.

Selepas ini, saya akan susun dan sampaikan makkumat berkaitan tugas dan sistem kerja yang dipraktikkan demi kesejahteraan warga Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment