Friday, September 19, 2014

Peperiksaan Khas Pegawai Penguatkuasa N27! Penipuan atau Pembaziran?

Saya dah lama tergerak hati nak bertanya dan buat masa ni tiada siapa pun boleh beri jawapan yang saya rasa boleh dipercayai.

Tujuan Pembantu Penguatkuasa Gred N17 yang telah di sahkan jawatan tetap & lulus Peperiksaan Perkhidmatan Pembantu Penguatkuasa Gred N17 mengambil Peperiksaan Khas Pegawai Penguatkuasa Gred N27.

Sejak 15 tahun lalu, tak pernah pula saya dengar mana-mana kakitangan Gred 17 yang lulus peperiksaan tersebut naik gaji atau naik pangkat kepada gred N27. Malahan, yang saya dengar, ramai pegawai Gred N27 tak lulus peperiksaan itu.

Saya pun dan lulus peperiksaan N27 tu sejak 8 atau 10 tahun yang lalu. Tiada apa berlaku pun pada pergerakan gaji, pangkat, anugerah atau pingat yang saya terima sejak saya lulus peperiksaan tersebut.

Begitu juga pada Peperiksaan PTK. Saya pun dah lulus peperiksaan tersebut. Tak naik pangkat pun. Gaji naik RM 55 ringgit.

Kemudian bila perlaksanaan KUP, tahun ni saya layak dapat. Dan rupanya beza KUP N22 tersebut hanya RM 95 ringgit.

Saya masih tak bersyukur? Ada yang masuk lebih baru dari saya dah 4 kali naik pangkat dalam tempoh kurang 10 tahun.

Yang sama masuk atau lebih baru pun dah 2 kali dapat anugerah khidmat cemerlang. Tapi saya tak kisah sangat. Sebab kan rezeki tu semua kuasa tuhan. Manusia mana boleh tentukan rezeki orang lain. Kan?

Saya bersembang dengan orang-orang lama. Saya kira masih baru berbanding mereka yang dah lebih 35 berkhidmat. Pun masih terkebil-kebil melihat orang yang lebih baru dari mereka mempunyai rezeki yang lebih baik dari mereka dan menikmati peluang yang lebih bagus dari mereka. Sampai ada yang tanya pada saya, yang pergi Singapura tu mereka bagi sumbangan apa pada Jabatan? Saya cuma jawab,

"Kalau abang dah 35 tahun servis pun mereka tak pandang, apa lagi saya yang baru 15 tahun berkhidmat. Pengarah sendiri dah bagi warning pada saya! Saya sendiri pun tak akan naik pangkat atau terima apa-apa anugerah lagi. Saya lebih malang dari abang lah.. "

Tuhan pun berpilih-pilih juga nak bagi rezeki kan?

Nauzubillah!

No comments:

Post a Comment