Thursday, September 18, 2014

Tempoh Perkhidmatan! Sekadar angka atau jumlah jasa?

Kalau dah 10 tahun servis, apa yang patut kita dapat? Sah jawatan? Kursus? Pingat atau lawatan kemana-mana dalam negara atau luar negara?

Kalau dah 20 tahun servis? Naik Pangkat? Naik gred? Pingat Jasa Bakti? Khidmat Cemerlang? Jumlah gaji?

Kalau dah 30 tahun servis? Sijil Khidmat Bakti? Jamuan Makan Jasa Mu Di Kenang? Jemputan ke Majlis Tahlil? Ulang alik ke klinik kesihatan untuk dapat rawatan & ubatan?

" Jangan tanya apa sumbangan kamu pada negara ( jabatan ), tapi tanya lah apa sumbangan negara ( jabatan ) pada kita.. "

Ada yang dah berkhidmat lebih dari 35 tahun. Ada yang nak berhenti tahun depan ( saya dah dengar nak berhenti tahun depan tu 10 tahun yang lalu. Tapi tak berhenti pun.

Masalah yang sebenar adalah saya! Saya yang menghasut. Saya yang jadi penderhaka. Saya yang memburukan nama jabatan. Tapi jika di nilai pada jumlah sumbangan mereka yang telah berkhidmat, saya menyatakan dengan terus terang bahawa 'kebajikan & penghargaan' pada mereka yang dah lebih 20 tahun itu macam kacang! Bukan kacang lupakan kulit, tapi bila dah sedap makan kacang, kulit memang terus di buang!

Saya tak berhenti tahun depan kalau tak dibuang atau di pecat atau di arahkan berhenti!

Amin...

No comments:

Post a Comment