Saturday, December 27, 2014

Bantuan Kemanusiaan Bencana Banjir DBKL

Nampak kawan-kawan baru penguatkuasa tertanya-tanya jika ada misi bantuan diberikan pada mereka yang terlibat dengan banjir. Jawapan nya ada! Sabar! Jika ada rezeki, kita akan ke lokasi yang di maksudkan. 

Sejak saya di JPK ni, bukan setakat dalam negara, Acheh pun kita hantar. Ketika Tsunami dahulu. Dan dalam pemerhatian saya pula, ketika saya di pentadbiran, kita pernah hantar bantuan kemanusian itu ke Johor, Kedah dan Pahang. Yang kedah tu saya macam sipi sipi je ingat. Kerana kandungan gambar dan video tu saya lupa letak di mana. Satu salinan di unit multimedia, satu salinan lagi patut dalam simpanan saya, tapi entah kemana pula saya letak. 

Biasa hantar selepas bencana banjir. Buat pembersihan. Buat 2 kumpulan besar. 1 kumpulan akan pergi 100 orang. Terdiri dari pelbagai pangkat. 

Jangan bimbang, ada elaun juga. Selain bekalan lain yang di beri sepanjang masa berada di lokasi bencana. Makan minum semua di bawa dari KL, gotong royong masak. Bukan hanya JPK, ada jabatan lain turut serta, mengikut kapasiti bidang tugas masing-masing. 

Segala jenis jentera juga di bawa. Cuma setakat ini, saya tak dengar pula jet ski dan hovercraf di bawa bersama. Kerana keadaan dan surut, hanya kerja pembersihan sahaja yang di lakukan.

Jika anda bernasib baik, insyallah! Pergilah bersama misi bantuan kemanusiaan tersebut.. 

No comments:

Post a Comment