Sunday, January 11, 2015

Kasih Ku Pada Kuala Lumpur!

Al Fatihah! 

Saya baru terima berita kematian seorang isteri kepada seorang penguatkuasa DBKL kerana sakit denggi. Luluh hati saya lihat gambar arwah isteri dan anak-anaknya. 

Saya sedih kerana suaminya di Kelantan membantu mangsa banjir. Siapa berani mengaku kuat dan hebat ketika di timpa musibah dan ujian sebegini. Saya juga tak sanggup. 

Tapi kerjaya ini, kita yang pilih. Kita yang sanggup. Kita pilih jalan ini untuk berkhidmat. Harapan dapat mencari rezeki yang halal, rezeki yang di berkati untuk beri anak dan isteri makan. Walau apa pun ganjaran dunia, kita tak akan puas. Hanya yang berkuasa sahajalah yang menilai. Serahkan lah pada yang maha ESA. 

Esok juga hari pertama bagi persekolahan. Berdasarkan gambar. Anak-anak arwah juga bersekolah. Entah bagaimana saya nak gambarkan perasaan. Masih cuba untuk memujuk hari agar semuanya berlangsung dengan baik. Mudah-mudahan di permudahkan juga segala urusan. 

Esok juga ada temuduga kenaikan pangkat. Saya menilai erti sebuah keluarga, masa depan dan pekerjaan. Kita akan pilih yang mana? Pangkat atau persekolahan anak-anak kita? Yang pilih tarikh ini seolah tidak faham akan situasi. Tak mungkin saya nak salahkan sesiapa. Seperti yang saya katakan tadi. Ini pilihan yang kita ada. 

Semakin memberontak pula kerana tiada pembelaan. Oleh kerana pekerjaan ini yang kita pilih, kita jugalah yang perlu buat keputusan. 

Kesedihan ini semakin memuncak.. 

No comments:

Post a Comment